| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yönetimler Arası İlişkiler | SBK 539 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki ilişkileri anlamak ve açıklamak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasındaki mali, yönetsel ve siyasi ilişkiler kapsamlı olarak incelenmekte, merkezi yönetim-yerel yönetim ilişkilerini etkileyen temel kuram ve yaklaşımlar ele alınmakta, çeşitli ülkelerdeki yönetimler arası ilişkilerin nasıl düzenlendiği araştırılmakta ve bu perspektiften yola çıkılarak Türkiye’de merkezi yönetim-yerel yönetim ilişkileri değerlendirilerek temel sorunlar ele alınmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yönetimler Arası ilişkilerin farklı boyutlarının neler olduğunu, nasıl işlediğini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Merkezi yönetimle yerel yönetimlerin rollerini kamu hizmetleri bazında inceler ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Kamu hizmetlerinin merkezi yönetim ile yerel yönetimler, yerel yönetimlerin kendi aralarında nasıl bölüşüldüğünü buna ilişkin teori ve uygulamaları analiz eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Merkezi yönetimle yerel yönetimler arasında idari ve mali ilişkileri örnekler vasıtasıyla değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Yerel yönetim birliklerinin, yerel kamu hizmetlerindeki rolünü inceler. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Yerel yönetimlerin, uluslararası benzeri kuruluş ve örgütlerle ilişkilerini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | Türkiye’de merkezi yönetimle yerel yönetim arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan sorunları değerlendirir ve çözümler üretir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Merkezi yönetimin sınırları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Yerel yönetimler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Hizmet yerinden yönetim kuruluşları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Yönetimlerarası idari ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Yönetimlerarası mali ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Yönetimlerarası siyasi ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Yönetimlerarası ilişkilerin ortaya çıkardığı modeller | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Desantralizasyon düşüncesi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Yönetişim | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Yeni Kamu Yönetiminin yönetimlerarası ilişkilere etkileri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Küreselleşme ve yönetimlerarası ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Gelişmiş ülkelerde yönetimlerarası ilişkiler | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Türkiye´de merkezi yönetim yerel yönetim ilişkilerinde yaşanan sorunlar | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Eryılmaz, Bilal (2007), Kamu Yönetimi, İstanbul. Gül, Hüseyin ve Hüseyin Özgür (2004), "Ademi Merkeziyetçilik ve Merkezi Yönetim-Yerel Yönetim İlişkileri", Çağdaş Kamu Yönetimi 2 içinde, Nobel Yayınları, Ankara. Arıkboğa, Ülkü (2004), Yönetimler Arası Mali İlişkiler, İstanbul. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Siyaset kuramları ve kamu yönetimi yaklaşımlarını ileri düzeyde açıklar ve güncel tartışmalarla ilişkilendirir. | ||||||
| 2 | Türkiye’nin idari–hukuki yapısını ve politika süreçlerini karşılaştırmalı bir çerçevede analiz eder. | ||||||
| 3 | Kamu politikası döngüsünde problem tanımlar, seçenek üretir ve etki/sonuç analizi yapar. | ||||||
| 4 | Nicel, nitel ve karma yöntemlerle araştırma tasarlar; veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Yönetişim, paydaş katılımı ve etik ilkeleri uygulayarak çözüm tasarlar. | ||||||
| 6 | Kanıta dayalı karar verme kültürünü kurum ve toplum yararına yaygınlaştırır; yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yönetimler Arası ilişkilerin farklı boyutlarının neler olduğunu, nasıl işlediğini analiz eder. | ||||||
| 2 | Merkezi yönetimle yerel yönetimlerin rollerini kamu hizmetleri bazında inceler ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Kamu hizmetlerinin merkezi yönetim ile yerel yönetimler, yerel yönetimlerin kendi aralarında nasıl bölüşüldüğünü buna ilişkin teori ve uygulamaları analiz eder. | ||||||
| 4 | Merkezi yönetimle yerel yönetimler arasında idari ve mali ilişkileri örnekler vasıtasıyla değerlendirir. | ||||||
| 5 | Yerel yönetim birliklerinin, yerel kamu hizmetlerindeki rolünü inceler. | ||||||
| 6 | Yerel yönetimlerin, uluslararası benzeri kuruluş ve örgütlerle ilişkilerini analiz eder. | ||||||
| 7 | Türkiye’de merkezi yönetimle yerel yönetim arasındaki ilişkilerde ortaya çıkan sorunları değerlendirir ve çözümler üretir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||