| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Alçı Kalıp Teknikleri | SRM 202 | 4 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUSTAFA ERDEN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin tasarlamış oldukları ürünleri tornada şekillendirmeleri ve kalıp almaları bu dersin temel amacını olşturur. |
| Dersin İçeriği | Model şekillendirme yöntemlerinden alçı tornasında model yapımı ile seramik endüstrisinde kullanılan iç, dış sıvama ve şablon hazırlama tekniklerinin bilgi ve becerilerinin kazandırılması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Torna ile şekillendirme uygulaması için eskiz çalışması. | |
| 2 | Yapılan eskizler üzerinde değerlendirme yapılarak, yönteme uygun olarak seçilen bir çizimin geliştirilmesi. | |
| 3 | Eskiz çalışmasının onaylanması. Seçilen eskiz çalışmasının ölçülendirilmesi ve teknik resimlerinin çizilmesi. | |
| 4 | Yapılacak olan modellerin model teknik resminin çizilmesi. | |
| 5 | Torna ile şekillendirme yönteminin aşamaları ve dikkat edilmesi gereken noktalar. | |
| 6 | Model şekillendirme aşamasının başlaması. Torna kurgusunun hazırlanarak modelin kabasının çekilmesi. | |
| 7 | Model şekillendirme aşaması. Modelin ölçülere getirilmesi. | |
| 8 | Takoz ve döküm ağızlarının yapılması. | |
| 9 | Şekillendirilmiş olan modelin, model kalıbının alınması. | |
| 10 | Kalıp aşaması. | |
| 11 | Kalıpların rotüş işlemlerini yapıp, kenarlarının kesilerek kurutma raflarına alınması. | |
| 12 | Kalıplara döküm işleminin gerçekleştirilmesi. Dökümlerin rotüşlanması ve bisküvi pişiriminin yapılması. | |
| 13 | Bisküvi pişirimi yapılmış olan yarı mamüllerin sırlanması. | |
| 14 | Sır pişiriminin yapılması. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Endüstriyel Seramik Tasarımında Biçim ve Üretim Yöntemleri, Hande Kura, Sanatta Yeterlilik Çalışması, İstanbul, 1989 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
| 3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 4 | Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. | X | |||||
| 5 | Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. | X | |||||
| 6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
| 8 | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 10 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 11 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Torna yöntemine uygun tasarımlar yapar. | 1 | 3 | |||||||||
| 2 | Yapılacak modellerin teknik resmini çizer. | 2 | 1 | |||||||||
| 3 | Alçı tornasında model şekillendirme aşamalarını uygular. | 1 | 5 | |||||||||
| 4 | Şekillendirilen ürünlerin kalıplarında kullanılan takoz parçasını ve döküm ağzını yapar. | 2 | 3 | |||||||||
| 5 | Torna ile şekillendirilmiş modellerin kalıbını alır. | 3 | 0 | 3 | ||||||||
| 6 | Torna kalıplarından yarı mamul üretir ve pişirerek ürün elde eder. | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Performans Görevi (Atölye) | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Atölye) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 137 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||