| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu Seramik Sanatı Tarihi | SRM 203 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK |
| Dersi Verenler | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Seramik ve Cam bölümü öğrencilerinin, seramiğin şekillendirmeye başlamasından itibaren 20. yüzyılın başına kadar, Anadolu’da seramik üretiminin geçirdiği değişim, gelişme ve yaratılan üsluplar üzerinden seramik sanatı tarihi hakkında bilgilendirilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Tarih öncesi çağlarda ilk seramik örnekleri, biçimlendirme teknikleri ve kullanım alanları, Neolitik Dönem Seramikleri, Kalkolitik ve Tunç Çağı Seramikleri, Batı Anadolu ve Girit Seramikleri, İslam Seramikleri, Anadolu Selçuklu ve Erken Dönem Seramikleri, İznik, Kütahya ve Çanakkale Seramikleri, Yıldız Porselen Porselen fabrikası hakkında bilgi verilir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu’da seramik sanatının tarihsel gelişimini ve dönemselleşmesini kavrar. Öğrenci, Neolitik dönemden Osmanlı’ya kadar uzanan süreçte üretim tekniklerini, biçimsel özellikleri ve süsleme anlayışlarını tarihsel bağlam içinde açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Anadolu seramik sanatını kültürel, toplumsal ve estetik bağlamlarıyla değerlendirir. Öğrenci, seramik üretimini etkileyen kültürel etkileşimleri, ticaret yollarını ve sanatçı-toplum ilişkisini çözümleyerek yorumlar. | ||
| 3 | Tarihi seramik örneklerini biçim, teknik ve ikonografik açıdan analiz eder. Öğrenci, seçili eserler üzerinden dönemin üretim yöntemlerini tanımlar, karşılaştırmalı analiz yapar ve sanat tarihi terminolojisini doğru biçimde kullanır. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarih öncesi çağlarda ilk seramik örnekleri, biçimlendirme teknikleri ve kullanım alanları | |
| 2 | Neolitik Dönem Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 3 | Kalkolitik ve Tunç Çağı Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 4 | Batı Anadolu ve Girit Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 5 | Erken ve Orta Dönem İslam Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 6 | Geç Dönem İslam Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Anadolu Selçuklu Dönemi Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 9 | İznik Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 10 | İznik Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 11 | Kütahya Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 12 | Çanakkale Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 13 | Çanakkale Seramiklerinin biçim ve üslup özellikleri | |
| 14 | Yıldız Çini ve Porselen Fabrikasının Kuruluşu ve Seramik Üretimi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | -Cooper, E. (2002) 10.000 Years of Pottery, The British Museum Press. -Heimann, R. B. Maggetti, M. (2014) Ancient and Historical Ceramics: Materials, Technology, Art and Culinary Traditions, Schweizerbart Sche Vlgsb. -Cooper, E. (1989) History of World Pottery, UNKNO. -Watson, O. (2006) Ceramics From Islamic Lands, Thames & Hudson; Illustrated edition. -Öney, G. (1993) Türk Çini ve Seramik Sanatı, İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara. -Öney, G. (1971) Türk Devri Çanakkale seramikleri, Çanakkale Seramik Fab. A.Ş. Yayını, Ankara. Akurgal, E. (2023) Anadolu Kültür Tarihi, Phoenix Yayınevi. Ders içeriğini destekleyecek makale, bildiri, konferans vb. kaynaklardan yararlanılacaktır. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
| 3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 4 | Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. | X | |||||
| 5 | Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. | X | |||||
| 6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | X | |||||
| 8 | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
| 10 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 11 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu’da seramik sanatının tarihsel gelişimini ve dönemselleşmesini kavrar. Öğrenci, Neolitik dönemden Osmanlı’ya kadar uzanan süreçte üretim tekniklerini, biçimsel özellikleri ve süsleme anlayışlarını tarihsel bağlam içinde açıklar. | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Anadolu seramik sanatını kültürel, toplumsal ve estetik bağlamlarıyla değerlendirir. Öğrenci, seramik üretimini etkileyen kültürel etkileşimleri, ticaret yollarını ve sanatçı-toplum ilişkisini çözümleyerek yorumlar. | 5 | 0 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | |
| 3 | Tarihi seramik örneklerini biçim, teknik ve ikonografik açıdan analiz eder. Öğrenci, seçili eserler üzerinden dönemin üretim yöntemlerini tanımlar, karşılaştırmalı analiz yapar ve sanat tarihi terminolojisini doğru biçimde kullanır. | 5 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||