| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kalıp Teknikleri I | SRM 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Özgür ERDEM |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Kalıp yapımında kullanılacak alçının tanınması, şekillendirmede kullanılan yardımcı aletlerin ( ıskarpela, sistireler, ölçülendirme aletleri v.b) ve yalıtım malzemelerin öğretilmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Endüstriyel seramik şekillendirme yöntemleri; Kalıp aşamaları ve çeşitleri; Model ve kalıbın yan bileşenleri; Pim çeşitleri, Alçı plaka çalışması, model ve kalıp yapım teknikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel şekillendirme yöntemlerini tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Kalıp tekniklerinde kullanılan alçının özelliklerini bilerek alçı hazırlar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Model tasarımında dikkat edilmesi gereken teknolojik verileri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Kalıp tekniklerinde kullanılan aletleri tanır ve kullanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Kalıp kurgusu hazırlar ve alçı döker. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Kalıplardaki pimleri ve basit geometrik formları şekillendirir. | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Alçı, Alçının tanımı, Seramik Endüstrisi´nde tercih edilmesinin nedenleri, (Alçının özellikleri) Alçı çeşitleri, Alçının hazırlanış aşamaları. | |
| 2 | Alçı çeşitleri ve Alçı hazırlama aşamaları. | |
| 3 | Model ve kalıp şekillendirmede kullanılan aletlerin tanımı, Yalıtım malzemeleri; Gomalak, Arap sabunu, Özel bileşikli ayırıcılar | |
| 4 | Model ve kalıp şekillendirmede kullanılan aletlerin tanımı, Yalıtım malzemeleri; Gomalak, Arap sabunu, Özel bileşikli ayırıcılar | |
| 5 | Model yapım çeşitleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar | |
| 6 | Model yapım çeşitleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar | |
| 7 | Kalıp aşamaları ve çeşitleri; Model ve kalıbın yan bileşenleri; Pim çeşitleri | |
| 8 | Kalıp aşamaları ve çeşitleri; Model ve kalıbın yan bileşenleri; Pim çeşitleri | |
| 9 | Kalıp yapım aşamaları; Endüstriyel kalıp tekniklerinde sentetik malzemelerin kullanımı | |
| 10 | Hacim ve küçülme hesapları, Endüstriyel tasarımda dikkat edilmesi gereken kriterler | |
| 11 | 25 mm. Kalınlığında, plaka yapımı. (150x150) | |
| 12 | 25 mm. Kalınlığında, plaka yapımı. (150x150) | |
| 13 | Plakalar üzerine kilit çalışması ve plakanın tek köşesine radius verilmesi. | |
| 14 | Bitmiş olan plakanın üzerine alçı dökülerek pimlerin işlevlerinin öğrenciler ile değerlendirilmesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Endüstriyel Seramikte Alçı ve Çamur Şekillendirme Yöntemleri, Müçteba KUNDUL |
| Ders Kaynakları | Seramik Üretiminde Alçı Model ve Kalıp Şekillendirme, Hande KURA
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; alanı ile ilgili araştırma, tasarım ve uygulamalar yapar. | ||||||
| 2 | Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. | X | |||||
| 3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 4 | Alanının gerektirdiği düzeyde seramik üretiminde kullanılan ekipman, makina- teçhizat ve donanımı bilir ve bu konudaki yenilikleri takip edebilme yetisi kazanır. | ||||||
| 5 | Seramik üretimi alanındaki her türlü teorik bilgiye ulaşır, elde ettiği bilgileri yorumlar ve zamanı etkin kullanarak uygular. | X | |||||
| 6 | Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmalarda; farklılıklara saygılı, topluma duyarlı ve etkin bir biçimde görev alır. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili özgün çalışmaları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
| 8 | Alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek eleştirel düşünce yetisini geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 10 | Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 11 | İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel şekillendirme yöntemlerini tanır. | 5 | 5 | 0 | 4 | |||||||
| 2 | Kalıp tekniklerinde kullanılan alçının özelliklerini bilerek alçı hazırlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 3 | Model tasarımında dikkat edilmesi gereken teknolojik verileri değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 4 | Kalıp tekniklerinde kullanılan aletleri tanır ve kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 5 | Kalıp kurgusu hazırlar ve alçı döker. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 6 | Kalıplardaki pimleri ve basit geometrik formları şekillendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||