| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvuf Düşüncesi | ILA 446 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tasavvuf düşüncesinin teşekkülü, olgunlaşması ve yenilenmesine dair bir çerçeve sunulması, bu sunulan çerçevenin tasavvuf literatüründeki klasik eserlerin okutulmasıyla belirginleştirilmesi. |
| Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini tasavvufun erken döneminden itibaren yazılmış olan eserler çerçevesinde sufi düşüncenin gelişim, değişim ve meseleleri, bunlara dair tartışmalar oluşturur. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf düşüncesinin doğuşunu ve gelişimini açıklar. | Anlatım, | |
| 2 | tasavvuf tarihinin dönemlerini açıklar. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf tarihinin dönemlendirilmesi | |
| 2 | Erken dönem tasavvuf düşüncesinin oluşumu, temsilcileri ve temel meseleleri | |
| 3 | Velayet ve Bilgi-Hakim Tirmizi-Beyanü’l-Fark ve Hatmü’l-Velaye | |
| 4 | Ahlak-Muhasibi-er-Riaye li Hukukillah ve el-Akl | |
| 5 | Tasavvufun Bir İlim Olarak İnşası-Serrac-el-Luma | |
| 6 | Adab-Ebu Talib el-Mekki-Kutu’l-Kulub | |
| 7 | Tasavvuf-Kelam İlişkileri-Kelabazi-et-Taarruf, | |
| 8 | Sünni Tasavvufun İnşası-Kuşeyri-Risale, Hucviri-Keşfu’l-Mahcub | |
| 9 | Tasavvuf Metafiziğinin İnşası | |
| 10 | İbn Arabi Hayatı, Eserleri, Dini Düşüncedeki Yeri | |
| 11 | İbn Arabi’ye Yöneltilen Eleştiriler, İbn Arabi Takipçileri | |
| 12 | İbn Arabi’de Epistemoloji | |
| 13 | İbn Arabi’de Varlık | |
| 14 | Fususu’l-Hikem ve Futuhat-ı Mekkiyye’den Örnek Metinler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Avni Konuk, Fusûsu’l-hikem Terceme ve Şerhi, I-IV, haz. M. Tahralı-S. Eraydın, İstanbul: MÜİF Yay., 1994. Ebû Nasr Serrâc, el-Lüma’ –İslam Tasavvufu-,çev. Hasan Kamil Yılmaz, İstanbul: Erkam Yayınları, 2013. Hucvirî, Keşfu’l-mahcûb –Hakikat Bilgisi-, çev. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yay., 2000. Kelâbâzî, Doğuş Devrinde TasavvufTa’arruf,haz. Süleyman Uludağ, Dergah Yay., 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf düşüncesinin doğuşunu ve gelişimini açıklar. | ||||||||||||||
| 2 | tasavvuf tarihinin dönemlerini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 60 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||