| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Felsefesi | ILA 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul yoktur. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İlahiyat programında bulunan Felsefe Tarihi dersi bu ders için hazırlayıcı niteliktedir. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
| Dersi Verenler | Arş.Gör. MUHAMMED YETİM, Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
| Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı |
İslam felsefesi tarihi, İslam filozoflarını, fikirlerini öğrenmek mukayeseler yapmak.
İslam felsefesinin doğuş ve gelişimine zemin hazırlayan şartlar hakkında bilgi edinmek.
İslam felsefesinde tartışılan meselelerin günümüz ile ilişkisini kurabilmek.
|
| Dersin İçeriği |
İslam felsefesi tarihini başlangıcından günümüze kadar sistematik bir şekilde incelemek.
Belli başlı İslam filozoflarının temel görüşlerini tartışmak.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3 ünü açıklayabilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Tercüme hareketlerini bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bu hareketlerin amacını bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Tercümelerin etkisini bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam Düşüncesine Giriş | |
| 2 | İslam Düşüncesine Giriş ve Çeviri Faaliyetleri | |
| 3 | Kindi - İlk Felsefe Üzerine | |
| 4 | Ebu Bekir Zekeriyya er-Razi - Filozofça Yaşama | |
| 5 | Farabi - Aklın Anlamları; Erdemli Şehir | |
| 6 | İbn Sina - Metafizik; Tevhit ve Nübüvvet | |
| 7 | Gazzali - Münkız; Tehafüt | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İbn Rüşd - Fasu'l-makal; Tehafütü't-tehafüt | |
| 10 | İhvan-ı Safa - Risaleler | |
| 11 | Sühreverdi; İşrakilik | |
| 12 | İbn Arabi | |
| 13 | İbn Tufeyl - Hayy b. Yakzan | |
| 14 | İbn Haldun - Mukaddime |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İlave Okumalar İçin: Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Diyanet Vakfı y. Bayram Ali Çetinkaya,ed. İslam Felsefesi Tarihi 1-2. Ankara: Grafiker, 2012. İsmail Hakkı İzmirli, İslâm´da Felsefe Akımları. İstanbul, Kitabevi. Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik Yayıncılık Macit Fahri, İslâm Felsefesi, Kelâmı ve Tasavvufuna Giriş, İstanbul: İnsan y. M. M. Şerif, Klasik İslam Filozofları, İnsan Yayınları |
| Ders Kaynakları | Dersin Ana Kaynakları 1- Cüneyt Kaya, İslam Felsefesi Tarih ve Problemer, İstanbul: İSAM Yayınları 2- Mahmut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, İstanbul: Klasik Yayınları 3- İlgili TDV DİA Maddeleri
Yardımcı Kaynaklar 1. Kindî, Üzüntüden Kurtulma Yolları. Tr. Mustafa Çağrıcı. İstanbul: İFAV. 2. E. Razi, Ruh Sağlığı, İstanbul: İz y. 3. Farabi, Medinetül Fadıla, MEB y., ve Vadi y. 4. Farabi, İhsaul Ulum, MEB y., ve Vadi y. 5. İbnSina, En-Necat : Felsefenin Temel Konuları, İstanbul : Kabalcı y. 6. İbn Sina, Şifa İlahiyat 1-2, İstanbul : Litera y. 7. İbn Sina, İşaretler ve Tembihler, İstanbul : Litera y. 8. İhvan-ı Safa, Risaleler, İstanbul : Ayrıntı y. 9. İbn Tufeyl, Hayy bin Yakzan, İnsan yay. 10. Gazzali, Munkız mined-Dalal, MEB. y. 11. İbn Rüşd, Faslul Makal, Keşf, Dergah y. 12. İbn Rüşd, Tehafüt Tehafüt, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam felsefesinin oluşum şartlarını tanır | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 |
| 2 | İslam felsefesinin ana okullarını tasnif edebilir. | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
| 3 | İslam Felsefesinin ana konu ve problemlerinden 3 ünü açıklayabilir. | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 |
| 4 | Tercüme hareketlerini bilir. | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 |
| 5 | Bu hareketlerin amacını bilir. | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
| 6 | Tercümelerin etkisini bilir. | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||