| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi I | ILA 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. ESRA ATMACA, |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i, yaşadığı dönemi ve dört halife dönemine esas olan uygulamalarını tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek |
| Dersin İçeriği | İslam Öncesi Arap Tarihi, Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed´in Hayatı, Şahsiyeti ve Faaliyetleri, Dört Halife Dönemi
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İnsanlık tarihini bir bütün olarak tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| 3 | Hz. Muhammed´in yaşadığı toplumu tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Mekke döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 7 | Hz. Muhammed’in vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin tayin usullerini açıklar. | Problem Çözme, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 8 | İlk dört halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| 9 | Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar. | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 10 | Halife Hz. Osman’ın öldürülmesine yol açan sebepleri ve Hz. Ali-Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 11 | Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisini gösterir. | Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam Öncesi İnsanlık Tarihine Genel Bir Bakış, İslam Öncesi Hicaz Bölgesi, Arap Yarımadası ve Komşu Devletler | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 2 | Hz. Muhammed´in Nesebi, Doğumu ve Çocukluğu, Gençliği ve Peygamberliği | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 3 | Tebliğin İlk Yılları: Mekke Toplumunun Tepkisi ve Yaşanan Mücadeleler | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 4 | Habeşistan´a Hicret, Sosyal Boykot Dönemi | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 5 | Akabe Biatları ve Medine´ye Hicret | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 6 | Medine´de Toplumsal Yapılanma | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 7 | Müşriklerle İlişkiler: Bedir, Uhud, Hendek, Hudeybiye, Umretül-Kaza | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 8 | Yahudilerle İlişkiler: Kaynuka, Nadir, Kureyza, Hayber | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 9 | Bizansla Mücadelenin Başlaması: Mute, Tebük | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 10 | İslamiyetin Arap Yarımadasına Yayılması, Veda Haccı, Hz. Peygamberin Rahatsızlanması, Vefatı ve Kişiliği | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 11 | Hz. Peygamber’in Vefatından Sonra Yöneticinin Belirlenmesi Sorunu, Hz. Ebu Bekir ve Ömer Dönemi | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 12 | Hz. Osman ve Hz. Ali Dönemi | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 13 | Dört Halife Dönemi: Siyasi Tarihe Genel Bir Bakış | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| 14 | Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik Tarihe Genel Bir Bakış | Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Mağlus, Sami b. Abdullah (2013), Siyer Atlası, İstanbul: Siyer Yayınları |
| Ders Kaynakları | [2] Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İnsanlık tarihini bir bütün olarak tasvir eder. | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 0 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 2 | İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder. | 5 | 0 | 4 | 5 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 3 | Hz. Muhammed´in yaşadığı toplumu tanır. | 3 | 0 | 5 | 4 | 1 | 0 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 4 | Mekke döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | 3 | 0 | 1 | 4 | 4 | 0 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 5 | Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | 3 | 0 | 1 | 4 | 4 | 0 | 2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 6 | Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını ifade eder. | 3 | 0 | 5 | 4 | 2 | 0 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 7 | Hz. Muhammed’in vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin tayin usullerini açıklar. | 4 | 0 | 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 8 | İlk dört halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | 3 | 0 | 1 | 4 | 1 | 0 | 2 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 9 | Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar. | 3 | 0 | 1 | 1 | 2 | 5 | 2 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 10 | Halife Hz. Osman’ın öldürülmesine yol açan sebepleri ve Hz. Ali-Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar. | 3 | 0 | 1 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| 11 | Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisini gösterir. | 4 | 0 | 1 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 | 3 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||