| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Tarihi ve Usulü | ILA 107 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SAKİN TAŞ, Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Sakin Taş Arş. Gör. Harun Bozkurt |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tefsir Usulü ve Tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemek. |
| Dersin İçeriği | Tefsir Usulü ve Tarihine ait kavram, konu ve kaynaklar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûnun Kuranı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 8 | Tefsir çeşitlerini yorumlar ve tefsir ekollerini karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | AKADEMİK BİR DİSİPLİN OLARAK TEFSİR VE USÛLÜ | |
| 2 | KUR’ÂN’IN LAFIZLARINI İNCELEYEN İLİMLER | |
| 3 | KUR’ÂN’IN DİLSEL YAPISIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR | |
| 4 | KUR’ÂN’IN EDEBİ YAPISIYLA İLGİLİ KAVRAMLAR | |
| 5 | KUR’ÂN’IN DAHİLİ BAĞLAMLARINI GÖSTEREN KAVRAMLAR | |
| 6 | HARİCİ BAĞLAMLARINI GÖSTEREN KAVRAMLAR | |
| 7 | KUR’AN’I ANLAMAYA VE YORUMLAMAYA YÖNELİK KLASİK KAVRAMLAR | |
| 8 | KUR’ÂN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA ÇAĞDAŞ YÖNTEMLER | |
| 9 | VAHYİN MAHİYETİ VE KUR’ÂN VAHYİ | |
| 10 | KUR’ÂN METNİNİN OLUŞUM VE GELİŞİM SÜRECİ | |
| 11 | TEFSİR İLMİNİN DOĞUŞU VE GELİŞİMİ | |
| 12 | TEFSİRDE FARKLILAŞMA VE İLK YÖNELİMLER | |
| 13 | TEFSİRDE MEZHEPLEŞME VE MEZHEBİ TEFSİRLER | |
| 14 | TEFSİRDE BRANŞLAŞMA VE DİSİPLİNER TEFSİRLER |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usûlü, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1993. Ali Rıza Gül, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi, Muhsin Demirci, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihi |
| Ders Kaynakları | Akk, Halil, Usûlü´t-Tefsîr ve Kavâiduhû, Beyrut: Dâru´n-Nefâis, 1986.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an Tarihi, Tefsir Usulü ve Tefsir Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. | 5 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 4 | Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 6 | Tefsir Usulü konularını yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 |
| 7 | Hz. Peygamber, Sahabe ve Tabiûnun Kuranı nasıl tefsir ettiklerini gösterir. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 8 | Tefsir çeşitlerini yorumlar ve tefsir ekollerini karşılaştırır. | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||