| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kur´An Fonetiği | ILA 005 | 9 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ali KARATAŞ, Doç. Dr. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr. Gör. Betül ÖZDİREK, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Kur'an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. |
| Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tahkik tarzında okuyabilir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Namaz duaları (Sübhaneke-Amentu), Nâs, Felak, İhlas, Tebbet ve Nasr sürelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberden sunabilir. | Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Sübhaneke duasının talim ve ezberi. Tecvid, tanımı, konusu ve amacı. | |
| 2 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Tahiyyât duasının talim ve ezberi. Harflerin isimleri ve okunuşu. | |
| 3 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Salli-Bârik dualarının talim ve ezberi. Aslî ve Fer'î harfler. | |
| 4 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Kunut-1 duasının talim ve ezberi. Harflerin mahrecleri (asli-takdirî mahrec). | |
| 5 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Kunut-2 duasının talim ve ezberi. Harflerin sıfatları ve kısımları. | |
| 6 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). amentü duasının talim ve ezberi. Meddin tanımı, med harfleri ve çeşitleri. | |
| 7 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Nâs Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: aslî Med. (Medd-i tabii). | |
| 8 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Nâs Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i munfasıl ve medd-i muttasıl). | |
| 9 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Felak Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i lazim). | |
| 10 | Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Felak ve İhlâs Sûreleri'nin talim ve ezberi.Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i arız). | |
| 11 | Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi).Tebbet Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i lin). | |
| 12 | Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi). Tebbet Sûresi'nin talim ve ezberi. Karşılaşan harflerin okunuşu: İzhâr, tanımı ve çeşitleri. | |
| 13 | Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi).Nasr Sûresi'nin talim ve ezberi. Sakin "nun" ve tenvinin izharı. | |
| 14 | Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi). Nasr Sûresi'nin talim ve ezberi. Sakin "mim"in izharı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dağdeviren, A. (2016): Kur'an Okuma Sanatı Tecvid, Sakarya, Beşiz Yayınları. |
| Ders Kaynakları | 1. Ğavsânî, Y. A. (1996): İlmü-Tecvid. Dimeşk. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir. | ||||||||||||||
| 2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tahkik tarzında okuyabilir. | ||||||||||||||
| 3 | Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. | ||||||||||||||
| 4 | Namaz duaları (Sübhaneke-Amentu), Nâs, Felak, İhlas, Tebbet ve Nasr sürelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberden sunabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 2. Ara Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 100 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||