| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Medeniyeti Tarihi | ILA 309 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | İslâmda Bilim Tarihi İslam Eğitim Tarihi |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Öğr.Gör. SEVİM DEMİR AKGÜN, |
| Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. SERDAR ÖZDEMİR |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam medeniyetinin oluşum ve gelişim sürecini, özelliklerini ve diğer medeniyetlere katkılarını incelemek |
| Dersin İçeriği | Medeniyet Kavramı, Kadim Medeniyetler, İslam Medeniyetinin Oluşum Evresi, İslam Medeniyetinin Tezahürleri, İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Katkısı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kültür ve medeniyet kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 2 | Tarihte var olan medeniyetlerin isimlerini ve bölgelerini bilir ve sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Medeniyetin temel unsurlarını bilir ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | İslam medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 5 | Medeniyetler arası etkileşimleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 6 | İslam medeniyetini etkileyen temel unsurları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 7 | İslam medeniyetinin bilim ve sanat alanında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 8 | İslam medeniyetinin mimari alanında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 9 | İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere olan katkısını örnekleriyle anlatır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 10 | İslam medeniyetinin yeniden inşasını tartışır. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 11 | Medeniyetlerin doğuş ve çöküş nedenlerini analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam Medeniyeti Tarihine Giriş | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 2 | İslam Medeniyetinin Kaynakları | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 3 | İslam Medeniyetinin Aşamaları ve Temel Özellikleri | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 4 | İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 5 | İslam Medeniyetinde Eğitim-Öğretim | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 6 | İslam Medeniyetinde Dini İlimler | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 7 | Tercüme Faaliyetleri | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 8 | Tercüme Faaliyetlerinin İslam Medeniyetine Tesirleri | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 9 | Müspet Bilimler | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 10 | Sanat ve Mimari | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 11 | İslam Medeniyetinde İdari Yapı | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 12 | İslam Medeniyetinde Sosyal Hayat | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 13 | İslam Medeniyeti ve Türkler | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| 14 | İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Etkileri | Kaynak eserden ilgili konunun okunması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Sarıçam, İbrahim (2007): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. |
| Ders Kaynakları | [2] Baltacı, Cahit (2005): İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kültür ve medeniyet kavramlarını tanımlar. | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 |
| 2 | Tarihte var olan medeniyetlerin isimlerini ve bölgelerini bilir ve sıralar. | 5 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 4 |
| 3 | Medeniyetin temel unsurlarını bilir ve tanımlar. | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 4 |
| 4 | İslam medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini sıralar. | 5 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 4 |
| 5 | Medeniyetler arası etkileşimleri açıklar. | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 4 | 4 |
| 6 | İslam medeniyetini etkileyen temel unsurları tanımlar. | 5 | 2 | 5 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 5 | 5 |
| 7 | İslam medeniyetinin bilim ve sanat alanında örnekler verir. | 5 | 2 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 |
| 8 | İslam medeniyetinin mimari alanında örnekler verir. | 4 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| 9 | İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere olan katkısını örnekleriyle anlatır. | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 4 |
| 10 | İslam medeniyetinin yeniden inşasını tartışır. | 4 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 |
| 11 | Medeniyetlerin doğuş ve çöküş nedenlerini analiz eder. | 5 | 2 | 5 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 69 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||