| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matüridi Kelam Ekolü Örnek Metinleri | ILA 335 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ENES DURMUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Süleyman Akkuş, Prof. Dr. Ramazan Biçer, Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam mezheplerinden birisi olan Matüridi Bilginleri ve çalışmaları hakkında yeterlilik kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri ile ilgili konular Matüridi kelam metinleriyle işlenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kelam mezheplerini tanır ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Matüridilik akımını tanır ve değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | İmam Matüridinin çalışmalarını değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Nesefi ailesini tanır ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Osmanlı dönemi Matüridi kelam bilginlerini tanır ve değerlendiri | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Yeni İlm-i Kelam dönemi Matüridi bilginlerini tanır ve değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mâtüridî Mezhebi ve Türk kelamcılarının mezheplere göre dağılımı | |
| 2 | Ebû Mansûr el-Mâturîdî Hayatı ve Eserleri | |
| 3 | Ömer en-Nesefî Hayatı ve Eserleri | |
| 4 | Ebul-Muîn en-Nesefî, Hayatı ve Eserleri | |
| 5 | Ebul-Berekât en-Nesefî Hayatı ve Eserleri | |
| 6 | Ekmeluddin el-Bâbertî Hayatı ve Eserleri | |
| 7 | Hayâlî Ahmed Efendi Hayatı ve Eserleri | |
| 8 | Kelam bilginlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi | |
| 9 | Hocazâde Muslihuddin Mustafa Hayatı ve Eserleri | |
| 10 | İbn Kemâl Paşa Hayat ve Eserleri Hayatı ve Eserleri | |
| 11 | Akkirmânî Mehmed Efendi, Gelenbevî İsmail Efendi Hayat ve Eserleri | |
| 12 | Giritli Sırrı Paşa Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri | |
| 13 | Elmalılı Hamdi Yazır Hayat ve Eserleri | |
| 14 | Ömer Nasuhi Bilmen Hayat ve Eserleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İmam Matüridi, Kitabüt-Tevhid, İstanbul, 2010 |
| Ders Kaynakları | 1-AYNİ, Mehmet Ali, (1939), Türk Ahlakçıları, İstanbul, 3- GÖLCÜK, Şerafettin, (1992), Kelam Tarihi, Konya, 5-Pezdevî, Usûlu'd-dîn, (2003), Kahire. 6- Nureddin es-Sâbûnî, Mâtüridiyye Akaidi, İstanbul. 7- Ebü'l-Muîn, en-Nesefî, Tebsıratü'l-edille fî usûli'd-dîn, thk. Hüseyin Atay, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kelam mezheplerini tanır ve değerlendirir. | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 |
| 2 | Matüridilik akımını tanır ve değerlendirir | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 1 | 1 | 3 | 3 | 0 | 1 | 0 |
| 3 | İmam Matüridinin çalışmalarını değerlendirir. | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 1 |
| 4 | Nesefi ailesini tanır ve değerlendirir. | 3 | 0 | 1 | 2 | 2 | 3 | 0 | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 5 | Osmanlı dönemi Matüridi kelam bilginlerini tanır ve değerlendiri | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 0 | 1 | 1 | 2 | 3 | 0 | 1 | 0 |
| 6 | Yeni İlm-i Kelam dönemi Matüridi bilginlerini tanır ve değerlendirir | 4 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 1 | 2 | 3 | 0 | 2 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||