| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Usûlü Metinleri | ILA 467 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynakları Arapça metinlerden incelemek. |
| Dersin İçeriği | Bu derste Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklara ait Arapça metinler incelenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ulûmu´l-Kur´an, Tefsir ve Tefsir Usulünün konuları ve kaynaklarına giriş. | |
| 2 | Kur´an Vahyi, mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi. | |
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri. | |
| 4 | Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve Tefsir Usulü ile ilişkisi. | |
| 5 | Âyet kavramı, ayetlerin tertibi, ilk ve son nazil olan ayetler; Sûre kavramı, sûrelerin tertibi, isimleri, Mekkîlik ve Medenîlik. | |
| 6 | Hz. Peygamber´in (s.a.v.) Kur´an´ı tefsiri; Sahabe-Tabiûn döneminde tefsir yöntemleri; Tefsirin tedvini. | |
| 7 | Kur´an´ın üslubu, Surelerin başlangıçları. | |
| 8 | Mukattaa harfleri | |
| 9 | Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an. | |
| 10 | Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh; Muhkem-Müteşabih. | |
| 11 | Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an. | |
| 12 | Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz. | |
| 13 | Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Sâlih, S., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Dersaâdet, İstanbul ts. |
| Ders Kaynakları | Zerkeşî, B., el-Burhân fî Ulûmil-Kurân, Dârul-marife, Beyrut ts. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 3 | Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 5 | Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 6 | Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 60 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 21 | 2 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||