| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Modern Dönem Hadis Çalışmaları | ILA 461 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam Dünyasında ve Batı´da, son iki asır olan 19. ve 20. yüzyılda hadis ve sünnet alanında yapılan çalışmalar konusunda genel hatlarıyla öğrencileri bilgilendirmek. |
| Dersin İçeriği | Bu derste hadis sahasındaki Türkiye´de, İslam Dünyasının çeşitli bölgelerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´daki oryantalist çalışmalar sembol ve etkili olmuş isimler üzerinden işlenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Başlangıçtan günümüze kadar Türkiye´de, İslam dünyasının diğer yerlerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´da yapılan hadis çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Hadis çalışmalarının hem aynı bölgenin kendi içinde hem de bölgeler arası farklılıklarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Modern dönemde hadis alanında yaptığı çalışmalarla ön plana çıkmış âlimleri ayırt eder.. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Oryantalistlerin çalışmalarını ve İslam dünyasındaki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Âlimlerin hadis ve sünneti değerlendirmelerindeki temel bakışlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | İslam dünyasındaki farklı ilim geleneklerinin hadis karşısındaki tutumlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türkiye´de Hadis: Başlangıçtan 1982ye kadar | |
| 2 | Türkiye´de Hadis: 1982den 2000e kadar | |
| 3 | Türkiye´de Hadis: 2000den günümüze | |
| 4 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Şah Veliyullah, Sindî ve Leknevi, Tehânevî | |
| 5 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Diyobend ekolü; Sehârenpûrî, Keşmîrî, Bennûrî, Zekeriya Kandehlevî | |
| 6 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Ehl-i Hadîs: Azîmâbâdî, Mübârekpûrî | |
| 7 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası; Fazlurrahman, Azâmîler | |
| 8 | İslâm Dünyasında Hadis: Mısırlı hadisçiler | |
| 9 | İslâm Dünyasında Hadis: Suriyeli ve Ürdünlü hadisçiler | |
| 10 | İslâm Dünyasında Hadis: Mağribli hadisçiler: Kettani, Gımarî | |
| 11 | İslâm Dünyasında Hadis: Arap Yarımadası: Hicaz ve Körfez ülkeleri hadisçileri | |
| 12 | Oryantalistler ve Hadis: Goldziher, Schacht, Junyboll | |
| 13 | Oryantalistler ve Hadis: Horovitz, Motzki, Fück | |
| 14 | Oryantalistler ve Hadis: Caetani, Margoliouth, Nicholson ve diğerleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Hatiboğlu, İbrahim, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2010. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Başlangıçtan günümüze kadar Türkiye´de, İslam dünyasının diğer yerlerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´da yapılan hadis çalışmalarını tanır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| 2 | Hadis çalışmalarının hem aynı bölgenin kendi içinde hem de bölgeler arası farklılıklarını karşılaştırır. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| 3 | Modern dönemde hadis alanında yaptığı çalışmalarla ön plana çıkmış âlimleri ayırt eder.. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | |
| 4 | Oryantalistlerin çalışmalarını ve İslam dünyasındaki etkilerini değerlendirir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| 5 | Âlimlerin hadis ve sünneti değerlendirmelerindeki temel bakışlarını kavrar. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| 6 | İslam dünyasındaki farklı ilim geleneklerinin hadis karşısındaki tutumlarını analiz eder. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||