| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hz. Peygamber’İn Şemâili | ILA 445 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özellikleriyle yakından tanınmasını sağlamak |
| Dersin İçeriği | Bu derste Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özelliklerini ele alan eserlerden hareketle konuyla ilgili rivayetler okunmakta, değerlendirilmekte ve yorumlanmaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Hz. Peygamberin fizik özelliklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Hz. Peygamberin ahlak özelliklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Hz. Peygamberin beşerî yönünü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Hz. Peygamberi kişilik gelişimi açısından analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | İslam ahlak değerlerinin oluşumunda Hz. Peygamberin rolünü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamber İle İlgili İlim Dalları: Delâil, Alâmât, Mucizât, Hasâis, Şemâil, Şevâhid | |
| 2 | Fizik Özellikleri: Hilyesi, Nübüvvet Mührü, Saç ve Sakalı, Göz Sürmesi | |
| 3 | Giyim Tarzı | |
| 4 | Eşyaları: Ayakkabıları, Yüzükleri, Kılıçları, Zırhları, Sarıkları, İzarları | |
| 5 | Davranış Biçimleri: Yürümesi, Oturması, Yaslanması | |
| 6 | Yeme-İçme Tarzı: Ekmek, Katık, El Yıkama, Yemek Duaları, Meyveler, İçecekler, Kâseler, Güzel Koku Sürünme | |
| 7 | Konuşması, Gülmesi, Şakaları, Şiire Bakışı | |
| 8 | Gece Hayatı: Hanımlarıyla Sohbeti, Uykusu, Yatak Takımı | |
| 9 | İbadet Hayatı, Kuşluk Namazı, Evdeki Namazı | |
| 10 | Oruçları, Kuran Okuması | |
| 11 | Hüznün-Nebî: Üzülmesi, Ağlaması | |
| 12 | Ahlakı, Tevazuu, Hayası | |
| 13 | Geçim Tarzı, İsimleri, Yaşı, Vefatı, Mirası, Rüyada Görme | |
| 14 | Hz. Peygambere Saygısızlığın Dini Hükmü |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Tirmizi, Şemâilü'n-Nebi |
| Ders Kaynakları | 1. Yardım, Ali, "Şemâil Nevinin Doğuşu ve Tirmizi´nin Kitâbuş-Şemâili", Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1983, sayı: 1, s. 349-410 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 |
| 2 | Hz. Peygamberin fizik özelliklerini tanır | 2 | 3 | 5 | 4 | 1 | 2 | ||||||||
| 3 | Hz. Peygamberin ahlak özelliklerini tanır | 1 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 1 | ||
| 4 | Hz. Peygamberin beşerî yönünü kavrar | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||
| 5 | Hz. Peygamberi kişilik gelişimi açısından analiz eder | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | |
| 6 | İslam ahlak değerlerinin oluşumunda Hz. Peygamberin rolünü kavrar | 2 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||