| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu’Nun İslamlaşması | ILA 463 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan süreci ve bunu sağlayan unsurları öğrenmek |
| Dersin İçeriği | Emevi ve Abbasiler Döneminde Anadoluda gerçekleştirilen fetihler, Türklerin Anadoluya gelişi ve Anadoluda kurulan Türk Devletleri, Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu Coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türklerin Anadoluya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar. | Anlatım, Problem Çözme, | |
| 4 | Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda kurulan ilk Türk devletlerini listeler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | Anadolu Selçuklular Devletinin kuruluşundan Osmanlıların Anadoluda hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler ve tahlil eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Anadolu Coğrafyası ve Bizans Hakimiyeti | |
| 2 | Emeviler Dönemi Anadolu Fetihleri | |
| 3 | Abbasiler Dönemi Anadolu Fetihleri | |
| 4 | Malazgirt Savaşı Öncesi Selçuklu Fetihleri | |
| 5 | Malazgirt Savaşı | |
| 6 | Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda Kurulan İlk Türk Devletleri | |
| 7 | Anadolu Selçukluları Dönemi | |
| 8 | Moğol Hakimiyeti Dönemi | |
| 9 | Beylikler Devri | |
| 10 | Osmanlıların Anadoluda Hakimiyet Sağlaması | |
| 11 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar | |
| 12 | Göçler | |
| 13 | Dini ve Sosyal Müesseseler | |
| 14 | İhtidalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Çetin, Osman (1990): Anadoluda İslamiyetin Yayılışı, İstanbul: Yaylacık Matbası. |
| Ders Kaynakları | [2] Şeker, Mehmet (1991): Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı. [3] Halaçoğlu, Yusuf ve ark. (1991): Anadolu, DİA, III, s. 106-137, Ankara: Akçağ Yayınları [4] Barkan, Ö. Lütfi (1942): Kolonizatör Türk Dervişleri, Vakıflar Dergisi, II, Ankara: [4] Köprülü, Fuad (2005): Anadoluda İslamiyet, Ankara: Akçağ Yayınları [5] Cahen, Claude (1994), Osmanlılardan Önce Anadoluda Türkler, İstanbul: E Yayınları. [6] Demir, Ahmet (2008): İslamın Anadoluya Gelişi, İstanbul: Kent Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu Coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar. | ||||||||||||||
| 2 | Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler. | ||||||||||||||
| 3 | Türklerin Anadoluya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar. | ||||||||||||||
| 4 | Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda kurulan ilk Türk devletlerini listeler. | ||||||||||||||
| 5 | Anadolu Selçuklular Devletinin kuruluşundan Osmanlıların Anadoluda hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler ve tahlil eder. | ||||||||||||||
| 6 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir. | ||||||||||||||
| 7 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 3. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||