| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlıca Tasavvuf Metinleri | ILA 374 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Seçme tasavvuf metinlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Seçme klasik metinler ve bunların değerlendirilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf düşünce ve kültürünün temel kaynaklarını sıralar, bu kaynakların telif usul ve üslubunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Klasik tasavvuf metinlerindeki konuları kendi cümleleriyle ifade eder ve açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Tasavvufi metinleri yorumlar ve örneklendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Metinlerde geçen tasavvufi kavramları ve konuları karşılaştırır ve tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Sufilerin konu ve kavramlara yaklaşımlarını bir araya getirerek genellemelere ulaşır; farklı bakış açılarına göre düzenler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Tasavvuf metinlerinde geçen unsurları değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Nefehatül-Ünsten Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 3 | Bahrül-Velâyeden Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 4 | Hediyyetüs-Salikinden Osmanlıca Seçme | |
| 5 | Hadikatül-Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 6 | Yadigar-ı Şemsiden Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 7 | Sefine-yi Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 8 | Mesnevi Ankaravi Şerhinden Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 9 | Osmanlı Müellifleri´nden Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 10 | Niyazi-i Mısri Divanından Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 11 | Risale-i Sipahsaların A.Avni Konuk tercümesinden Osmanlıca Seçme Metinler | |
| 12 | Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-I | |
| 13 | Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-II | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | H. Kâmil Yılmaz, Seçme Tasavvuf Metinleri, (Ders notları) |
| Ders Kaynakları | [1] Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı, Ankara 2001. [2] Feridüddin Sipehsalar, Menakıb-ı Hazret-i Mevlana Celaleddin Rumi, (trc. A. Avni Konuk), Arşak Gorayan Matbaası, 1331. [3] Hocazade Ahmed Hilmi, Hadikatü´l-evliya, Tefeyyüz Kitabevi, İstanbul 1318. [4] Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1333 [5] İsmail Rusuhi Ankaravi, Mesnevi Şerhi = Mecmûatü´l-letâif ve matmûretü´l- maârif, Dârü´t-tıbâati´l-âmire, Bulak 1835. [6] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf düşünce ve kültürünün temel kaynaklarını sıralar, bu kaynakların telif usul ve üslubunu anlatır. | ||||||||||||||
| 2 | Klasik tasavvuf metinlerindeki konuları kendi cümleleriyle ifade eder ve açıklar. | ||||||||||||||
| 3 | Tasavvufi metinleri yorumlar ve örneklendirir. | ||||||||||||||
| 4 | Metinlerde geçen tasavvufi kavramları ve konuları karşılaştırır ve tartışır. | ||||||||||||||
| 5 | Sufilerin konu ve kavramlara yaklaşımlarını bir araya getirerek genellemelere ulaşır; farklı bakış açılarına göre düzenler. | ||||||||||||||
| 6 | Tasavvuf metinlerinde geçen unsurları değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||