| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Eğitim Tarihi | ILA 328 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA CEVHERLİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ders İslam tarihi boyunca eğitim faaliyetlerini, eğitim kurumlarını, eğitim politikaları ve programları hakkında genel bilgi verme ve değerlendirme yapma yeterliliğini kazandırmayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | İslamiyet, eğitim ve bilim, İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması, Bazı İslam düşünürlerinin eğitim anlayışları, Osmanlılarda eğitim ve medreseler, Osmalıda son döneminde eğitimde reform gayretleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslamiyetin eğitim ve bilime verdiği önemi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | İslamiyetin ilk dönemlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşma süreci ve medreselerde eğitimi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bazı İslam düşünürlerin eğitimle ilgili düşüncelerini karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Osmanlı medrese sistemi, gelişimi ve bozulma nedenlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Osmanlı son dönemlerinde medreseden modern okula geçişi nedenlerini sorgular | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam eğitim tarihi kavramı ve kaynakları | |
| 2 | İslamiyette bilgi ve eğitimin önemi | |
| 3 | İslamiyette ilk dönem eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi | |
| 4 | İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması ve nedenleri | |
| 5 | Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.) | |
| 6 | Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değelendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.) | |
| 7 | Erken dönem Osmanlıda medreseler | |
| 8 | Osmanlı medreselerinin yönetimi ve finansı | |
| 9 | Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları | |
| 10 | Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları | |
| 11 | Osmanlıda medrese eğitiminin bozulması | |
| 12 | Osmanlı son dönem eğitim reform girişimleri | |
| 13 | Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden eğitim mirası | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Çelebi, A. (1990) İslamda Eğitim ve Öğretim Tarihi, İstanbul: Damla Yayınları [2] Atay, H. (1983) Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslamiyetin eğitim ve bilime verdiği önemi açıklar | ||||||||||||||
| 2 | İslamiyetin ilk dönemlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerini anlatır | ||||||||||||||
| 3 | İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşma süreci ve medreselerde eğitimi değerlendirir | ||||||||||||||
| 4 | Bazı İslam düşünürlerin eğitimle ilgili düşüncelerini karşılaştırır | ||||||||||||||
| 5 | Osmanlı medrese sistemi, gelişimi ve bozulma nedenlerini analiz eder | ||||||||||||||
| 6 | Osmanlı son dönemlerinde medreseden modern okula geçişi nedenlerini sorgular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 74 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||