| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öncü Tefsir Âlimleri | ILA 438 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Müfessir Mukatil, Maturidi, Beğavi, Razi ve Beydavi'yi ve eserlerini tanımak; farklı metotlarla yazılmış bu tefsirlerden örnek metin okuması yapmak. |
| Dersin İçeriği | Farklı tefsir âlimleri ve tefsir metinleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Dönem müfessirlerini ve Kurâna yaklaşımlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Klasik Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kurân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri | |
| 2 | Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri | |
| 3 | Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri | |
| 4 | Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri | |
| 5 | Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri | |
| 6 | Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri | |
| 7 | Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri | |
| 8 | Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri | |
| 9 | el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri | |
| 10 | el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri | |
| 11 | Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri | |
| 12 | Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri | |
| 13 | Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri | |
| 14 | Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Mukatil b. Süleyman ve et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri . 2. Ebû Mansûr el-Maturidi ve Te'vilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri, 3. el-Beğavi ve Me'âlimu't-Tenzîl İsimli Tefsiri. 4. Kâdî Beydavî ve Envâru't-Tenzil İsimli Tefsiri.. 5. Fahreddin er-Razi ve Mefâtîhu'l-Ğayb İsimli Tefsiri. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik Dönem müfessirlerini ve Kurâna yaklaşımlarını kavrar | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 2 | Klasik Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 4 | Kurân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 5 | Tefsir metinlerini analiz eder. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 6 | Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 60 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 24 | 2 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||