| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam İnsan Hakları ve Demokrası | ILA 440 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tarihten günümüze İslam düşünce geleneği ile modern insan hakları ve demokrasi kuramlarının ne derece uyuştuğunu tartışmak. |
| Dersin İçeriği | Demokrasi ve insan hakları kavramlarının anlamı ve tarihsel gelişimi. Tarihte çeşitli Müslüman devletlerde yönetim ve adalet anlayışı, İslam düşüncesi ile ve modern insan hakları ve demokrasi kuramlarının uyuşmaz gözüktüğü noktalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramının tanımını, doğuşunu ve geçirdiği tarihi aşamalarını özetleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Demokrasinin farklı biçim ve uygulamalarını anlatabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Tarihi süreç içinde Müslüman devletlerde yönetim ve adalet anlayışını sorgulayabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | İslam ve modern demokratik değerleri karşılaştırarak tartışabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | İslam dünyasında demokrasinin niçin gelişemediğini değerlendirebilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | İnsan hakları teorisinin tarihi gelişimini ana hatlarıyla açıklayabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | İslami değerlerle modern insan hakları kuramını genel olarak karşılaştırabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Din ve vicdan hürriyeti, kadın hakları gibi konuları modern insan hakları ve İslami değerler bağlamında kapsamlı olarak tartışabilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramının tarihi | |
| 2 | Klasik hilafet teorisi ve tarihte çeşitli Müslüman devletlerde yönetim ve adalet anlayışı | |
| 3 | İslami ve demokratik değerlerin uyuşmaz gözüktüğü noktalar | |
| 4 | Radikat islami hareketler ve demokrasi | |
| 5 | Liberal İslam ve demokrasi | |
| 6 | Türk demokrasisinin tarihi | |
| 7 | Müslüman devletlerde demokratikleşme süreci | |
| 8 | Vize sınavı | |
| 9 | İnsan hakları: teori ve tarihi | |
| 10 | İslami değerler ve insan hakları kavramı | |
| 11 | İslamda din ve vicdan hürriyeti | |
| 12 | İslamda kadın hakları | |
| 13 | Çağdaş İslami hareketler ve onların demokrasi ve insane hakları kavramına yaklaşımları: Radikal, liberal vb. | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Ahmet Akgündüz, İslamda İnsan Hakları Beyannamesi, İstanbul 1997 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramının tanımını, doğuşunu ve geçirdiği tarihi aşamalarını özetleyebilir. | ||||||||||||||
| 2 | Demokrasinin farklı biçim ve uygulamalarını anlatabilir. | ||||||||||||||
| 3 | Tarihi süreç içinde Müslüman devletlerde yönetim ve adalet anlayışını sorgulayabilir. | ||||||||||||||
| 4 | İslam ve modern demokratik değerleri karşılaştırarak tartışabilir. | ||||||||||||||
| 5 | İslam dünyasında demokrasinin niçin gelişemediğini değerlendirebilir. | ||||||||||||||
| 6 | İnsan hakları teorisinin tarihi gelişimini ana hatlarıyla açıklayabilir. | ||||||||||||||
| 7 | İslami değerlerle modern insan hakları kuramını genel olarak karşılaştırabilir. | ||||||||||||||
| 8 | Din ve vicdan hürriyeti, kadın hakları gibi konuları modern insan hakları ve İslami değerler bağlamında kapsamlı olarak tartışabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 113 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||