| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Günümüz Fıkıh Problemleri | ILA 444 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Ali ACAR, Arş. Gör. M. Salih ASLAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yeni ortaya çıktığı için kaynaklarda dinî hükmü bulunmayan modern konuların hükümlerini tespite çalışmak |
| Dersin İçeriği | Zamanın ve bilimlerin değişmesiyle ortaya çıkan durumlar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Modern meselelere fıkıh ölçüleriyle bakabilmenin ölçütlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Organ nakli, hücre kopyalama, ibadet vakitlerinin bilim eşliğinde tespiti gibi modern konuları bu ölçütler ışığında ele alır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Bu problemleri delilleriyle beraber tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Bu problemleri ve delillerini eleştiriye tabi tutar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 5 | Bu problemleri ve delillerini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Bu problemleri ve delillerini değerlendirerek bir hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Günümüz Fıkıh Problemlerinin Çözümünde İlke ve Yöntemler | |
| 2 | İbadet Hayatına İlişkin Problemler | |
| 3 | Aile Hayatına İlişkin Problemler I | |
| 4 | Aile Hayatına İlişkin Problemler II | |
| 5 | Gıda Maddeleri ve Bağımlılıklar I | |
| 6 | Gıda Maddeleri ve Bağımlılıklar II | |
| 7 | Tıbbî Uygulamalar I | |
| 8 | Tıbbî Uygulamalar II | |
| 9 | Eğlence, Spor, Sanat | |
| 10 | Ticarî Hayat | |
| 11 | Faiz, Kredi ve Finans İşlemleri | |
| 12 | Menkul Kıymetler | |
| 13 | Gayr-i müslimlerle ilişkiler | |
| 14 | Dini Düşüncede Değişim ve Tecdid |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Günümüz Fıkıh Problemleri, Soner Duman 2) DİA (ilgili maddeler), |
| Ders Kaynakları | 1.Soner Duman, Günümüz Fıkıh Problemleri, 2) Faruk Beşer, Fetvalarla Çağdaş Hayat, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Modern meselelere fıkıh ölçüleriyle bakabilmenin ölçütlerini tanır. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Organ nakli, hücre kopyalama, ibadet vakitlerinin bilim eşliğinde tespiti gibi modern konuları bu ölçütler ışığında ele alır. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Bu problemleri delilleriyle beraber tartışır. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Bu problemleri ve delillerini eleştiriye tabi tutar. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| 5 | Bu problemleri ve delillerini analiz eder. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| 6 | Bu problemleri ve delillerini değerlendirerek bir hükme varır. | 5 | 1 | 4 | 5 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||