| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sahabe Bilgisi | ILA 375 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Prof. Dr. Erdinç AHATLI |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslami bütün bilgi ve değerlerin esasında bulunan ilk nesli değişik yönleriyle tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | İlk İslam toplumunun esasını oluşturan sahabiler, Kur´an´da sahabe, Hz. Peygamber ve sahabe, Sahabe kümeleri:, Hanım sahabiler, Sahabenin hadis rivayetindeki faaliyetleriyle değişik alanlarda meşhur olan sahabiler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 6 | Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamber döneminde sosyal hayat | |
| 2 | Hz. Peygamber döneminde toplumun inanç katmanları, Kabileler | |
| 3 | Kur´an´da sahabe | |
| 4 | Hz. Peygamber ve sahabe | |
| 5 | Sahabe kümeleri: Muhacirler | |
| 6 | Ensar | |
| 7 | Suffa Ashabı I | |
| 8 | Suffa Ashabı II | |
| 9 | Bedir Ashabı | |
| 10 | Hanım sahabiler | |
| 11 | Sahabe ve hadis rivayeti | |
| 12 | Sahabe edebiyatı | |
| 13 | Sahabe coğrafyası | |
| 14 | Anadolu sahabileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Aşık, N. (1981): Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir (2) Aydınlı, A. (2018); Sahabe Bilgisi, İstanbul, 2018, Rağbet Yayınları, 288 s. |
| Ders Kaynakları | [1]İbn Sa´d, et-Tabakatu´l-Künbra |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İlk İslam toplumunun kurucu öğesi olan Müslümanları ve dolayısıyla o toplumu tanır | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 4 | 3 |
| 2 | İslamın temel bilgi kaynakları olan Kur´an ve sünnetin tespit şartlarını değerlendirir. | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 4 | 2 |
| 3 | Etkileri İslam Taihi boyunca devam eden ilk neslin önde gelen şahsiyetlerini yakından tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 |
| 4 | Zaman içinde oluşan zengin sahabe kitabiyatını tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 1 | 5 | 1 |
| 5 | Sahabenin dağıldığı coğrafyayı tanır | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 4 | 1 |
| 6 | Hadis rivayetinde sahabenin konumunu analiz eder | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 5 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 69 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||