| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Klasik Fıkıh Metinleri | ILA 341 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MUHAMMET ALİ ACAR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Klasik fıkıh metinlerinin şekil ve içerik açısından incelenmesi ve metin yorumu becerisi kazanma |
| Dersin İçeriği | Farklı mezheplere ait klasik metinlerden seçme metin okumları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 2 | Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fıkıh literatürünün tarihsel gelişim süreci | |
| 2 | Seçme metin: el-Asl (İlk dönem) | |
| 3 | Seçme metin: el-Ümm (İlk dönem) | |
| 4 | Hanefî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
| 5 | Seçme metin: el-Hidaye | |
| 6 | Seçme metin: el-Bedâiu´s-sanâ'i | |
| 7 | Mâlikî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
| 8 | Seçme metin: Muhtasarul-Halîl-eş-Şerhul-kebîr | |
| 9 | Şâfiî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
| 10 | Seçme metin: el-Mühezzeb-el-Mecmû | |
| 11 | Hanbelî mezhebinde metin ve şerh literatürü | |
| 12 | Seçme metin: Muhtasarul-Hıraki-el-Muğnî | |
| 13 | Zahirî mezhebi furu eserleri: el-Muhalla | |
| 14 | Mukayeseli fıkıh literatürü: Bidayetül-müctehid |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | el-Asl, el-Ümm, el-Hidâye, el-Bedâ'i'us-sanâ'i, Muhtasaru´l-Halîl, el-Mühezzeb, el-Mecmû, Muhtasaru´l-Hırakî, Bidâyetü´l-müctehid´den seçme metinler |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Fıkıh eserlerinin klasik tasnifinin ortaya çıkışını anlatır. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 2 | Klasik dönem fıkıh literatürünü örneklerle tasvir eder. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 3 | Hanefi fıkıh doktrinini klasik metinleriyle analiz eder. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 4 | Klasik fıkıh teorisinin modern döneme geçişte değişimini gözlemler. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 5 | Farklı ekollerin klasiklerinden hareketle fıkhi analizine mukayeseli bir perspektif katar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| 6 | Fıkhın ibadet ve muamelat bölümlerinde karşılaştırmalı bir analiz yapar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 71 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||