| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu’Da Tasavvuf Önderleri | ILA 367 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE GEZER |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE GEZER, |
| Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin temel amacını Anadoluda yaşamış ve iz bırakmış olan mutasavvıfların tanıtılması oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Anadolu coğrafyasında yaşamış önemli sufilerin hayat hikayeleri, eserleri ve tasavvufi düşünceleri işlenecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu’da Tasavvuf yollarının ortaya çıkışı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Anadolu’da Tasavvuf Yolları hakkında yetkin bilgiye sahiptir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Anadolu’da yetişen sufiler tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Anadolu’daki Tasavvuf düşünceleri ile ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Anadolu’da tasavvuf kültürü ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Anadolu’da yaşamış olan tasavvuf yollarının topluma etkisini analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Anadoluda ortaya çıkan tarikatlar | |
| 3 | Anadoluda ortaya çıkan tarikatların temsilcilerine genel bakış | |
| 4 | Mevlana | |
| 5 | Yunus Emre | |
| 6 | Hacı Bektaş Veli | |
| 7 | Hacı Bayram Veli | |
| 8 | Eşrefzade Rumi | |
| 9 | Niyazi Mısri | |
| 10 | Aziz Mahmud Hüdayi | |
| 11 | İsmail Hakkı Bursevi | |
| 12 | Şeyh Galib | |
| 13 | Muhammed Nurul-Arabi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Kadir Özköse, Anadoluda Tasavvuf Önderleri, Ensar Yayıncılık, İstanbul 2008. |
| Ders Kaynakları | [1] Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul 2000. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
| 2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
| 3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
| 4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
| 5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
| 6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
| 7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
| 8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
| 9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
| 10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
| 12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
| 13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
| 14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anadolu’da Tasavvuf yollarının ortaya çıkışı bilir. | 4 | 0 | 4 | 3 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 | 0 |
| 2 | Anadolu’da Tasavvuf Yolları hakkında yetkin bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
| 3 | Anadolu’da yetişen sufiler tanır. | ||||||||||||||
| 4 | Anadolu’daki Tasavvuf düşünceleri ile ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | ||||||||||||||
| 5 | Anadolu’da tasavvuf kültürü ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. | ||||||||||||||
| 6 | Anadolu’da yaşamış olan tasavvuf yollarının topluma etkisini analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||