| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Görsel Tasarımda Yeni Yönelimler | GIT 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL BOYALI ŞAHİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Teknolojik, sosyolojik, kültürel ve politik değişim ve dönüşümlere bağlı olarak görsel tasarım alanının gündeme gelen yeni eğilimlerini anlamaya çalışmak. Görsel tasarımı araştırma temelli bir üretim pratiği olarak ele almak ve görsel üretimin bilgi üretme kapasitesini tartışmaya açmak. Kültürel çalışmalar, görsel sosyoloji ve etnografi alanlarından yararlanarak öğrencilerin eleştirel düşünme, görsel analiz ve araştırma temelli görsel üretim becerilerini geliştirmek
|
| Dersin İçeriği | Ders kapsamında; görsel metodolojide güncel yaklaşımlar, bakış rejimleri, temsil politikaları, görsel sosyoloji ve etnografi, nitel araştırmalarda görsel veri kullanımı ve görsel araştırmalarda etik sorunlar ele alınır. Dertse toplumsal bellek, kent ve kır çalışmaları, toplumsal cinsiyet, kimlik, göç ve kültürel çeşitlilik konuları ziyaret edilerek görsel kültürün toplumsal rolü eleştirel bir perspektifle tartışılır. Ders, bu alanlarda görsel üretimi araştırma sorusu geliştirme, saha ile ilişki kurma ve görsel çıktılar üzerinden argüman kurma süreçleriyle birlikte değerlendirir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Görsel Tasarım alanındaki teknolojik, sosyolojik, kültürel ve politik değişim ve dönüşümleri değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Görsel Tasarım Alanındaki yeni kavramsal, teorik eğilimleri kavrar. | Problem Çözme, | |
| 3 | Görsel tasarım alanındaki yeni uygulamaları değerlendirebilir. | Problem Çözme, | |
| 4 | Görsel Tasarımla ilgili hem teorik hem uygulama alanında üretimlerde bulunabilir. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş Dersi ve Ders İçeriğinin Tanıtımı | |
| 2 | Görsel Metodolojide Gelişmeler | |
| 3 | Bakış Politikaları ve Pratikleri | |
| 4 | Görsel Sosyolojinin Gelişimi | |
| 5 | Görsel Etnografi | |
| 6 | Nitel Araştırmada Görsellerin Kullanımı | |
| 7 | Görsel Araştırmalarda Etik | |
| 8 | Kent Çalışmaları | |
| 9 | Toplumsal Bellek | |
| 10 | Kır Sosyolojisi | |
| 11 | Göç | |
| 12 | Toplumsal Cinsiyet | |
| 13 | Kültürel Çeşitlilik ve Kimlik | |
| 14 | Dönem sonu değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Sarah Pink. (2019). Görsel Metodolojide Gelişmeler. Espas yayınları. Douglas Harper. (2021). Görsel Sosyoloji. Espas yayınları. Gülbin Özdamar Akarçay. (2023). Görsel Sosyoloji. Kavramlar, Dönemler, Yöntemler. Phoenix Yayınları. Gülbin ÖZDAMAR AKARÇAY, Erhan AKARÇAY. (2023). Eskişehir Şeker Fabrikası’nın Görsel Sosyolojisi: İşçi Deneyimleri Rose, G. (2016). Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. Sage. Pink, S. (2013). Doing Visual Ethnography. Pauwels, L. (2015). Reframing Visual Social Science. Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge University Press N. Gamze Toksoy. Photography as a space of encounters N. Gamze Toksoy, Deniz Zeybek ve Berna Akdoğan (2020). “Çerçeve”nin Ötesi: Mültecinin Görsel İmgesinde Kaybın Yokluğu Muhtar KUTLU (2018). Etnofotografi: Etnografik Araştırmada Fotoğrafın Çok Yönlü Kullanımı Ayşegül Baykan, Zerrin İren Boynudelik, Burak Sevingen, Belkıs Uluoğlu (2014). Tarihi Belleğimiz İçinde Büyük Valide Han. Tarih Vakfı Yayınları MELTEM KARADAĞ (2019). Göç Çalışmalarında Görsel Kaynakların Kullanımı: Gaziantep’te Yaşayan Suriyeli Gençlerin Gündelik Yaşamlarını ve Deneyimlerini Anlamak Gamze Toksoy. (2019). GÖRSEL SOSYOLOJİK SAHA ARAŞTIRMALARI VE FOTOĞRAF Rabia Harmanşah, Z. Nilüfer Nahya - Etnografik Hikâyeler_ Türkiye'de Alan Araştırması Deneyimleri-Metis Yayınları (2018) Ayfer Bartu Candan, Cenk Özbay. (2018). Kültür Denen Şey. Antropolojik Yaklaşımlar. Metis yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim Tasarımı alanında araştırma yapmaya temel olacak kavram, yöntem ve teknikler hakkında bilgi ve beceri kazanır. | X | |||||
| 2 | Sanat ve anlam ilişkisini sorgulayıp, sanatsal ve toplumsal imgeleri ilişkilendirerek çağdaş anlam üretimiyle ilgili sorunlara dair farkındalık kazanır. | X | |||||
| 3 | Değişen iletişim teknolojilerinin yarattığı toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik dönüşümlerinin farkına varıp iletişim teknolojilerinin dünyayı nasıl dönüştürdüğünü kavrar. | X | |||||
| 4 | Görsel İletişim Tasarımı alanında özgün bir proje (film, video, animasyon, grafik ve fotoğraf) tasarlanmasını ve üretilmesini öğrenip, bu tasarım projesini gerçekleştirme ve sunabilme ön yetisi kazanır. | X | |||||
| 5 | Görsel İletişim Tasarımı alanında yeniliklere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Görsel İletişim Tasarımı alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
| 7 | Tarihsel gelişimi bağlamında imgenin işlev ve niteliğini öğrenip görmenin zihinsel ve bilişsel bir etkinlik olduğunu kavrar. | X | |||||
| 8 | Görsel iletişim araçlarının evrimini tarihsel bir dizgede yorumlayarak görsel iletişim tekniklerini yaratıcı bir biçimde kullanmayı öğrenir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Görsel Tasarım alanındaki teknolojik, sosyolojik, kültürel ve politik değişim ve dönüşümleri değerlendirebilir. | ||||||||
| 2 | Görsel Tasarım Alanındaki yeni kavramsal, teorik eğilimleri kavrar. | ||||||||
| 3 | Görsel tasarım alanındaki yeni uygulamaları değerlendirebilir. | ||||||||
| 4 | Görsel Tasarımla ilgili hem teorik hem uygulama alanında üretimlerde bulunabilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 35 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 35 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 148 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||