| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Meslek Etiği | OEO 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin özel eğitim araştırmaları ve uygulamalarında karşılaşılabilecek etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin bu sorunlar hakkında duyarlı bir birey ve öğretmen olmalarına katkıda bulunmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ahlak, etik ve yasalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 3 | Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Etik ve ahlak felsefesi | |
| 2 | Uygulamalı etik | |
| 3 | Eğitimde etik | |
| 4 | Meslek etiği ve öğretmenlik meslek etiği | |
| 5 | Özel eğitimin etik temelleri ve haklılandırılması | |
| 6 | Özel eğitimde tanılama ve etik | |
| 7 | Özel eğitimde eğitsel yönlendirmenin etik temelleri | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Özel eğitimde ailenin yeri | |
| 10 | Bilimsel dayanaklı uygulamalar | |
| 11 | Bilimsel dayanaklı olmayan uygulamalar ve sosyal geçerlik | |
| 12 | Yasalar ve etik | |
| 13 | Özel eğitimde şeffaflık, hesap verebilirlik ve denetleme | |
| 14 | Sık karşılaşılan durumlar ve etik yaklaşımlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | The Ethics of Special Education. Kenneth R. Howe & Ofelia B. Miramontes. Teachers College Press. Ethics for Behavior Analysts. (2nd Expanded Edition) Jon Bailey & Mary Burch. Routledge. |
| Ders Kaynakları | Eğitim ve Öğretimde Etik. İnayet Aydın. Pegem A Yayıncılık Bilim Etiği. David B. Resnik. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Vicdan Mutlu. Eğitimde Etik. Felicity Haynes. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Semra Kunt. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. | |||||||||||||||
| 3 | Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. | |||||||||||||||
| 4 | Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. | |||||||||||||||
| 5 | Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
| 6 | Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. | |||||||||||||||
| 7 | Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||