| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osb'de Temel Becerilerin Kazandırılması | OEO 009 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim Erken Çocukluk Özel Eğitimi |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Otizm Spektrum Bozukluğunda Eğitsel Uygulamalar |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitimindeki temel becerileri kazandırılmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, özel eğitim öğretmen adaylarının otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarla çalışırken nasıl eğitsel kontrol kuracakları öğretilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğu tanı ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda eğitsel kontrol sağlama yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda yapılandırılmış öğretim yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda doğal öğretim yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda sosyal etkileşim becerilerinin geliştirilme yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda alıcı ve ifade edici dil becerilerinin geliştirilme yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda alternatif iletişimi geliştirilme yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma – Programı Belirleme-Dersin Önemi ve Gerekliliklerini Ortaya Koyma | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 2 | OSB´nin tarihsel gelişimi, tanımı ve sınıflandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 3 | OSB´nin nedenleri, belirtileri ve tanılama | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 4 | OSB olan bireylerin özellikleri ve gereksinimleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 5 | OSB olan bireylere uygun davranışların kazandırılması ve artırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 6 | OSB olan bireylerde uygun olmayan davranışların azaltılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 7 | Arasınav | |
| 8 | OSB olan bireylerde davranış yönetimi | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 9 | OSB olan bireylere iletişim ve sosyal becerilerin kazandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 10 | OSB olan bireylere oyun becerilerinin kazandırılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 11 | OSB´ye yönelik müdahale, uygulama ve program örnekleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 12 | OSB olan bireylerin aileleri ve eğitimi | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 13 | OSB olan bireyler ve kaynaştırma | Ders notları-ilgili slaytlar |
| 14 | Dönem sonu sınavları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları Hannah, L. (2001). Teaching young children with autistic spectrum disorders to learn. A pratical guide fro parents and staff in general education classrooms and preschools. London/UK: The National Autistic Society |
| Ders Kaynakları | American Psychiatric Association (2013) Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Otizm Spektrum Bozukluğu tanı ve özelliklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 2 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda eğitsel kontrol sağlama yöntemlerini açıklar. | 4 | 5 | |||||||||||||
| 3 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda yapılandırılmış öğretim yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 4 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda doğal öğretim yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 5 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda sosyal etkileşim becerilerinin geliştirilme yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 6 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda alıcı ve ifade edici dil becerilerinin geliştirilme yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 7 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda alternatif iletişimi geliştirilme yöntemlerini açıklar. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 45 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 64 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||