| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Zy'de Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği | OEO 006 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersi tamamlayan öğrenciler zihin yetersizliği olan çocukların eğitiminde yer alan uzman ve aileler ile kurumların birlikte uyum içinde çalışmasını sağlayacak stratejileri öğrenerek, bu stratejileri tartışabileceklerdir. |
| Dersin İçeriği | Özel eğitimde işbirliği: önemi ve yasal zorunluluğu; özel eğitimde roller ve sorumluluklar; özel eğitimde işbirliği modelleri; eğitsel değerlendirme sürecinde işbirliği; özel eğitim okullarında işbirliği; kaynaştırma okullarında işbirliği; ailelerle yapılan işbirliği; istihdam ve işbirliği; toplum ve işbirliği; özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekenler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitimde işbirliğinin önemini açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekli koşullar hakkında bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 3 | Özel eğitimde yer alan paydaşların (öğretmenler, okul yöneticileri, aileler, okul personeli, destek hizmet sağlayanlar) rol ve sorumluluklarını açıklar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 4 | Özel eğitimde işbirliği modellerini açıklar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 5 | Türkiye'de disiplinler arası çalışma durumunu tartışır | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 6 | Özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulü için gerekli olan toplumsal işbirliği konusunda bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Zihin yetersizliği ve ilişkili diğer alanlar | |
| 2 | Disiplinler arası çalışma alanları işbirliği kavramları | |
| 3 | İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri | |
| 4 | İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri | |
| 5 | İşbirliğinin gerekliliği ve önemi | |
| 6 | İşbirliğinin gerekliliği ve önemi | |
| 7 | Ekip çalışmasında temel prensipler; ekip çalışması kuramları | |
| 8 | Vize | |
| 9 | Türkiye’de ekip çalışması | |
| 10 | Türkiye’de ekip çalışması | |
| 11 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
| 12 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
| 13 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
| 14 | Güncel sorunlara çözüm önerileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - Cavkaytar, A. (Ed.) (2013). Özel Eğitim. Ankara: Vize. - Diken, İ. H. (Edt.). (2010). İlköğretimde Kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi. - Diken, İ. H. (Edt.). (2012). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. - Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2016). Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler. (M. şahin ve T. Altun, Çev. Ed.). Ankara: Nobel. (5. Basımdan çev.). - Vuran, S. (2014). Özel Eğitim (3. Baskı). Ankara: Maya Akademi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitimde işbirliğinin önemini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 2 | Özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekli koşullar hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 3 | Özel eğitimde yer alan paydaşların (öğretmenler, okul yöneticileri, aileler, okul personeli, destek hizmet sağlayanlar) rol ve sorumluluklarını açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 4 | Özel eğitimde işbirliği modellerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
| 5 | Türkiye'de disiplinler arası çalışma durumunu tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 6 | Özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulü için gerekli olan toplumsal işbirliği konusunda bilgi verir. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 35 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 35 |
| 2. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||