| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Oyun ve Müzik | OEO 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı oyun ve oyun türleri hakkında bilgi vermek; özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini dikkate alarak temel oyun becerilerinin öğretimi ve farklı gelişim alanlarını destekleyici oyun temelli etkinliklerin planlanması; ve özel gereksinimli çocuklarda müziğin kullanılmasını sağlayıcı düzenlemelerin öğretiminin gerçekleştirilmesidir. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar: oyun ve müzik; oyunun tanımı ve önemi; oyunun kuramsal açıklamaları; çocuklarda oyun gelişimi ve özellikleri: bilişsel ve sosyal oyun gelişimi ; özel eğitime ihtiyacı olan çocuklarda oyun gelişimi ve oyun özellikleri; özel eğitimde oyun aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla oyunun kullanımı ve uyarlanması; oyun temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; oyun aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; oyunun içine öğretimi gömme uygulamalan; oyunun özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçlan; müziğin tanımı ve önemi; müziğin gelişimi ve özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri; özel eğitimde müzik aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla müziğin kullanımı ve uyarlanması; müzik temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; müzik aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; müziğin içine öğretimi gömme uygulamaları; müziğin özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Oyunun önemini açıklar. | Problem Çözme, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Oyunla ilgili kuramsal bilgi verir. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 3 | Çocuklarda oyun gelişimi konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 4 | Özel gereksinimli çocuklarda oyun ve müzik öğretiminde kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 5 | Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde oyunun kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 6 | Müziğin önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 7 | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 8 | Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde müziğin kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriğinin tanıtılması | |
| 2 | Çocuk oyunlarının tarihçesi, özellikleri ve gelişim alanlarına katkısı | İlgili konu hakkında araştırma |
| 3 | Oyun gelişim basamakları, oyun türleri, oyun temelli değerlendirme | İlgili konu hakkında araştırma |
| 4 | Gelişimsel yetersizliği olan bireylere yönelik oyun uygulamaları ve öğretimi | İlgili konu hakkında araştırma |
| 5 | Oyun öğretiminde yetişkinin rolü | İlgili konu hakkında araştırma |
| 6 | Oyun alanlarının düzenlenmesi ve oyuncak seçimi | İlgili konu hakkında araştırma |
| 7 | Orff yaklaşımı etkinlik örnekleri ve müzik öğretimi | İlgili konu hakkında araştırma |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| 10 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| 11 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| 12 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| 13 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| 14 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - Antepli, S. (2014). Erken Çocukluk Eğitiminde Tümel Sanatlar, Drama ve Oyun Etkinlikleri (2. Baskı). Ankara: Kök Yay. - Çankırılı, A. (2014). Benimle Oynar mısın Anne! (29. Baskı). İstanbul: Timaş Yay. - Çetin, G. (2006). Etkinliklerle Müzik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık. - Diken, İ. (2014). Erken Çocukluk Eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yay. - Diken, İ. (2015). Doğal Ortamlarda Öğretim (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap Yay. - Güneş, M. ve Güneş, H. (2011). Öğretmen ve Öğrenciler İçin Yaşayan Çocuk Oyunları (3. Baskı). Ankara: Anı Yay. - Meral, B. F. Ve Cinisli, N. A. (2015). Özel Eğitimde Oyun ve 50 Örnek Oyun. Ankara: Vize Yay. - Özen, A. Ve Tavlar, Ö. (2011). Oyun Temelli Etkinikler (5. Baskı). Ankara: Kök Yay. - Poyraz, H. (2012). Okul Öncesinde Oyun ve Oyun Örnekleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yay. - Sun, M. & Seyrek, H. Okulöncesi Eğitimde Müzik. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları. - Sucuoğlu, B. Ve Bakkaloğlu, H. (2013). Okul Öncesinde Kaynaştırma. Ankara: Kök Yay. - Yıldırım G. Ve Gürşimşek, A. (2014). Oyunlarla Kavram Eğitimi: Etkinlik Örnekleri Öğretmen ve Aile Kitabı (2. Baskı). Ankara: Anı Yay. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Oyunun önemini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Oyunla ilgili kuramsal bilgi verir. | |||||||||||||||
| 3 | Çocuklarda oyun gelişimi konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 4 | Özel gereksinimli çocuklarda oyun ve müzik öğretiminde kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 5 | Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde oyunun kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Müziğin önemini açıklar. | |||||||||||||||
| 7 | Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 8 | Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde müziğin kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 40 |
| 2. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 2 | 6 | 12 |
| Final | 1 | 7 | 7 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 75 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||