| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Psikososyal Bakım Uygulamaları | SHE 320 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin; farklı yaş gruplarındaki bireylerin, ailenin, grupların ve toplumun, sağlık ve sağlıkta bozulma hallerinde, psikososyal boyutta bakım gereksinimlerini anlama, bakımı planlama ve uygulama yönünde bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirme. |
| Dersin İçeriği | Ders, psikososyal bakım ile ilgili temel kavramlar ve uygulama becerileri başta olmak üzere, genel ve özellikli durumlarda psikososyal bakımın önemi, etkileyen faktörler ve bakım gereksinimleri gibi konuları kapsamaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık bakım hizmetlerinde psikososyal bakım uygulamalarının önemini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Psikososyal bakım ile ilgili temel kavramları açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| 3 | Hastalık sürecinde verilen psikososyal yanıtları ve tepkileri tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Sağlık bakım hizmetlerinde kullanılabilecek psikososyal bakım becerilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve Hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
| 6 | Özellikli durumlarda psikososyal bakımın önemini tartışır ve psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Sağlık çalışanlarına ve kendine yönelik psikososyal bakımın önemini açıklar. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Psikososyal Bakıma Giriş | |
| 2 | Hastalığa Verilen Psikososyal Yanıt | |
| 3 | Psikososyal Bakım Becerileri | |
| 4 | Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve Hemşireliği | |
| 5 | Psikososyal Bakım ve Kültür | |
| 6 | Psikososyal Bakım ve Maneviyat-Spiritüalite | |
| 7 | Semptomlara Yönelik Psikososyal Bakım-1 | |
| 8 | Vize Haftası | |
| 9 | Semptomlara Yönelik Psikososyal Bakım-2 | |
| 10 | Semptomlara Yönelik Psikososyal Bakım-3 | |
| 11 | Krizde ve Afetlerde Psikososyal Bakım | |
| 12 | Sağlık Çalışanlarının Psikososyal Bakımı | |
| 13 | Kendine Psikososyal Bakım | |
| 14 | Film İzleme ve Analiz Etme, Dersin Değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ackley, B. J., Ladwig, G. B., & Makic, B. F. (2019). Hemşirelik tanıları el kitabı: Bakım planlamasında kanıta dayalı rehber (11. Baskı). N. Gürhan, Ü. Görgülü Polat, & B. Eren Fidan (Çev. Ed.). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Bingöl, F. B., & Karaca, S. (Ed.). (2023). Anne ruh sağlığında psikososyal bakım. Nobel Akademik Yayıncılık. Bulechek, G. M., Butcher, H. K., Dochterman, J. M., & Wagner, C. M. (Eds.). (2017). Nursing Interventions Classification (NIC). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması (NIC) (6. Baskı). F. Erdemir, S. Kav, & A. Akman Yılmaz (Çev. Ed.). Nobel Tıp Kitabevleri. Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Ünsal, G., Avcı, D., & Duran, S. (Ed.). (2023). Toplum ruh sağlığı hemşireliği el kitabı. Akademisyen Kitabevi. Upton, D. (Ed.). (2017). Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş (2. Baskıdan Çeviri). R. S. Tabak (Çev. Ed.). Palme Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık bakım hizmetlerinde psikososyal bakım uygulamalarının önemini açıklar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 2 | Psikososyal bakım ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 3 | Hastalık sürecinde verilen psikososyal yanıtları ve tepkileri tanımlar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 4 | Sağlık bakım hizmetlerinde kullanılabilecek psikososyal bakım becerilerini açıklar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 5 | Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi ve Hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 6 | Özellikli durumlarda psikososyal bakımın önemini tartışır ve psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 0 | 4 | 4 | 0 |
| 7 | Sağlık çalışanlarına ve kendine yönelik psikososyal bakımın önemini açıklar. | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 3 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 35 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 50 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 62 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||