| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelikte Liderlik | SHE 324 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | --- |
| Önerilen Seçmeli Dersler | --- |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. IŞIK ATASOY |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | ---- |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerinin yönetiminde liderliğin önemini kavrayan ve analitik düşünme, problem çözme becerileri olan öğrenciler yetiştirmek. |
| Dersin İçeriği | Öğrencilerin liderlik özelliklerinin güçlendirilmesi için gerekli olan bilgi ve beceriyi içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hemşirelikte liderliğin önemini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Lider özelliklerini örneklerle tartışma | Tartışma, Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Lider ve yönetici arasındaki farkı kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Cinsiyet ve liderlikle ilişkisini tartışma | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Etkili bir liderin özelliklerini bilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Liderin değişimdeki etkisini analiz etme | ||
| 7 | İnovatif liderin özelliklerini bilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Liderlikle ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Liderliği tarihçesi ve tarihteki lider hemşireler | |
| 3 | Hemşirelikte Liderlik | |
| 4 | Liderlik ve Yöneticilik | |
| 5 | Liderlik kuramları(özellikler,davranışsal,durumsal) | |
| 6 | Geleneksel ve Yeni Liderlik Yaklaşımları | |
| 7 | Liderlik ve İnovasyon | |
| 8 | Kültür ve Lider | |
| 9 | Hemşirelikte etik değerler ve liderlik | |
| 10 | Değişim ve liderlik | |
| 11 | Liderlik ve duygusal zeka | |
| 12 | Liderlik ve motivasyon | |
| 13 | Liderlik ve cinsiyet | |
| 14 | Hemşirelikte liderlikle ilgili makalelerin incelenmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Güncellenmiş ders notları sabis sistemi üzerinden öğrencilerle paylaşılmaktadır |
| Ders Kaynakları | -.Feldman HR, Greenberg MJ, JAffe Ruiz M. Nursing Leadership: A concise Encyclopedia 2nd edition, Springer Publishing Company,USA(2011) -Klaingerberg M Dirschel KM Today’s Nursing Leader; Managing Suceeding and Excelling, Jones and Barlett Publishers, USA. (2010) -Tutar H. Kriz ve Stres Yönetimi, Seçkin Yayınevi, Ankara (2004) -Rana Yiğit. Hemşirelikte Liderlik. Çukurova Nobel Tıp Kitapevi2018). -Ekici D;Cerit K; Gür E,Mert T; Keskin S. ağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi,Çağhan matbaacılık, 2. baskı, (2019). -Bssie L.Marquis, carol J. Huston, Bahçecik Nefise ve Öztürk Havva(edt). Hemşirelikte Liderlik rolleri ve Yönetim işlevleri.eori ve uygulama,nobel tıp kitap evleri,(2017). -Ekici Dilek. Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi, Sim Matbaası, 2.baskı, Ankara (2017) -Güncel internet kaynakları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | ||||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hemşirelikte liderliğin önemini kavrama | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||
| 2 | Lider özelliklerini örneklerle tartışma | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| 3 | Lider ve yönetici arasındaki farkı kavrama | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| 4 | Cinsiyet ve liderlikle ilişkisini tartışma | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| 5 | Etkili bir liderin özelliklerini bilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| 6 | Liderin değişimdeki etkisini analiz etme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
| 7 | İnovatif liderin özelliklerini bilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 1 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 56 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||