| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HEM 202 | 4 | 4 + 8 | 8 | 14 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi hastasındaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Cerrahi hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, cerrahi hastanın bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Cerrahi hastalıklarına ilişkin temel kavramları tanımlar. | ||
| 2 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | ||
| 3 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme kavramlarını bilir. | ||
| 4 | Sistem hastalıkları ve cerrahi bakımı hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||
| 5 | Şok ve hemşirelik bakımını bilir, yanıklı hasta bakımını bilir. | ||
| 6 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | ||
| 7 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||
| 8 | Sistem hastalıklarının belirti, bulgu, tanı yöntemlerini ve tedavisini açıklar. | ||
| 9 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Cerrahi Hastalıklarına Giriş ve Temel Kavramlar | Bireysel çalışma |
| 2 | Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 3 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve Yara İyileşmesi | Bireysel çalışma |
| 4 | Şok (Homeostazis, Stres Yanıtı) ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 5 | Solunum Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 6 | Kardiyovasküler Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 7 | Periferik Damar Hastalıkları Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 8 | Gastrointestinal Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 9 | Endokrin Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 10 | Ürogenital Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 11 | Kas İskelet Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 12 | Sinir Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 13 | Kulak Burun Boğaz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Göz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
| 14 | Güncel Cerrahi Yaklaşımlar ( Meme Cerrahisi, Obezite Cerrahisi, Robotik Cerrahi, Organ Transplantasyonu, Onkolojik Cerrahi, KBB Cerrahisinde Yeni Uygulamalar, COVID'li Hasta ve Perioperatif Hemşierlik Bakımı) | Bireysel çalışma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | -Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını) -Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical -Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. -Cerrahi Hemşireliği 1-2 (Ed. Güler Aksoy, Nevin Kanan, Neriman Akyolcu Nobel Tıp Kitap Evi 2019) -Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | ||||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | ||||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | ||||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | ||||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | ||||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Cerrahi hastalıklarına ilişkin temel kavramları tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
| 2 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | |||||||||
| 3 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme kavramlarını bilir. | |||||||||
| 4 | Sistem hastalıkları ve cerrahi bakımı hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. | |||||||||
| 5 | Şok ve hemşirelik bakımını bilir, yanıklı hasta bakımını bilir. | |||||||||
| 6 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | |||||||||
| 7 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
| 8 | Sistem hastalıklarının belirti, bulgu, tanı yöntemlerini ve tedavisini açıklar. | |||||||||
| 9 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
| Final | 1 | 60 | 60 |
| Toplam İş Yükü | 322 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 14 | ||