| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | HEM 302 | 6 | 4 + 8 | 8 | 13 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NURSAN ÇINAR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocukta sık karşılaşılan semptomları tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme ve sistemlere göre çocuk hastalıklarını bilme ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. | Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. | Bireysel Çalışma, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 8 | Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere göre değerlendirir ve bakımını yapar. | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 9 | Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar | Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 10 | Çocuklarda acil durumları tanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çocuk Hemşireliği: Amacı, temel kavramları ve çocuk bakım modelleri, Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu | |
| 2 | Kanıt temelli çocuğa özgü uygulamalar | |
| 3 | Çocukluk çağında büyüme gelişme, büyüme gelişme bozuklukları ve hemşirelik bakımı | |
| 4 | Çocukluk çağında beslenme, beslenme bozuklukları ve hemşirelik bakımı | |
| 5 | Çocukluk çağı aşıları | |
| 6 | Yenidoğanın değerlendirimesi ve bakımı | |
| 7 | Riskli yenidoğanlar, yenidoğan hastalıkları ve bakımı | |
| 8 | Solunum sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 9 | Sindirim sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 10 | Çocuklarda sık görülen üriner sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, Çocuklarda sık görülen kan ve neoplastik hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 11 | Kalp hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 12 | Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 13 | Sinir sistemi hastalıkları ve hemşirelik bakımı | |
| 14 | Çocuk sağlığı ile ilgili güncel sorunlar ve hastalıklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş _İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins. 3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey. 4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ _Yayıncılık, Ankara. 5- Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. NOBEL TIP KİTABEVLERİ _ 6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş _9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş _8.baskı, Sistem Ofset. 7- Weiner, G. M., Zaichkin, J., American Academy of Pediatrics, & American Heart Association. (2017). Textbook of Neonatal Resuscitation (NRP). 8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi. 9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara. 11- Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's essentials of pediatric nursing. Elsevier Health Sciences. 12- Ball, J. W., Bindler, R. C., Cowen, K., & Shaw, M. R. (2016). Principles of pediatric nursing: Caring for children. Pearson. 13- Kuğuoğlu S, Demirbağ _C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi. 14- Ward, S., & Hisley, S. (2015). Maternal-Child Nursing Care Optimizing Outcomes for Mothers, Children, & Families. FA Davis. 15- Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 8thedition, by Ruth A. Lawrence and Robert M. Lawrence.Elsevier, Saunders, Mosby, Churchill, 2016. ISBN9780323357760. 16- Goran, M. I., & Sothern, M. S. (Eds.). (2016). Handbook of pediatric obesity: Etiology, pathophysiology, and prevention. CRC Press. 17- Alan R. Fleischman (2016). Pediatric Ethics: Protecting the Interests of Children. Oxford University Press. 18-Kimberlin, D. W., Brady, M. T., Jackson, M. A., & Long, S. S. (2015). Red Book, (2015). American academy of pediatrics. 19-Emine Gerçek, Nurdan Akçay Didişen, Seher Sarıkaya Karabudak (Çeviri edt) (2017). Anne Sütü Alan Bebeklerde EMME BECERİLERİNİ _DESTEKLEME. Nobel Yayın Dağıtım 20-Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. 21- Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ 22-Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber), 2018, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 23- Çınar N. (2019) (Editör) ANNE SÜTÜ VE EMZİRME Anneler Sordu Biz Cevpladık, Birinci Baskı, Gece Akademi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 2 | 5 | 2 |
| 2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 0 | 2 | 5 | 1 |
| 3 | Kanıt temelli çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 1 |
| 4 | Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirir ve normalden sapmaları tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 1 |
| 5 | Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında hemşirelik bakım ilkelerini tanımlar. | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 0 | 5 | 5 | 1 |
| 6 | Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar ve bu konudaki gelişmeleri takip eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 1 |
| 7 | Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 3 | 5 | 1 |
| 8 | Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere göre değerlendirir ve bakımını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 3 | 5 | 1 |
| 9 | Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirmeyi yapar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 1 |
| 10 | Çocuklarda acil durumları tanır | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 0 | 4 | 5 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 10 |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 33 | 33 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 8 | 128 |
| Final | 1 | 60 | 60 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 327 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 13,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 13 | ||