| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kronik Hastalıklarda Tamamlayıcı Bakım ve Tedavi | HEM 212 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı; öğrencilere, kronik hastalığı olan bireylerin hemşirelik bakımında destekleyici hemşirelik girişimi olarak kullanabilecekleri tamamlayıcı tedavi ve bakım yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders; tamamlayıcı tedavi yöntemlerine kavramsal bakış, tamamlayıcı tedavi yöntemlerinin tarihsel gelişimi, tamamlayıcı tedavi yöntemlerinin kullanımı, zihin-beden metotları, müzik terapi, masaj, akupressure, akupunktur, terapötik dokunma, reiki ve refleksoloji kavramlarını içermektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tamamlayıcı tedavi ve bakım yöntemlerini tanıyabilmek. | ||
| 2 | Tamamlayıcı tedavi yöntemlerinin sağlık alanında önemini kavrayabilmek. | ||
| 3 | Kronik hastalığı olan bireyin sağlığını koruma, tedavi ve yükseltmeye yönelik tamamlayıcı tedavilerde kullanılan yöntemleri bilebilme |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tamamlayıcı tedavi yöntemlerinin kavramsal bir yönü | Literatür Taraması |
| 2 | Tamamlayıcı ve alternatif tedavilerin tarihsel süreci | Literatür Taraması |
| 3 | Dünyada ve Türkiye’de tamamlayıcı tıbbın kullanımı ve yasal düzenlemeler | Literatür Taraması |
| 4 | Tamamlayıcı Tedavi ve Bakım Uygulamalarında Hemşirenin Rolü | Literatür Taraması |
| 5 | Manipülatif ve Beden Bazlı Yöntemler | Literatür Taraması |
| 6 | Manipülatif ve Beden Bazlı Yöntemler | Literatür Taraması |
| 7 | Enerji Temelli Tedaviler | Literatür Taraması |
| 8 | Zihin- Beden Temelli Tedaviler | Literatür Taraması |
| 9 | Biyolojik Temelli Tedaviler | Literatür Taraması |
| 10 | Hemşirelik Araştırmalarında Tamamlayıcı Tedavilerin Kullanımı | Literatür Taraması |
| 11 | Hemşirelik Araştırmalarında Tamamlayıcı Tedavilerin Kullanımı | Literatür Taraması |
| 12 | Kronik hastalığı olan bireylerde tamamlayıcı tedavi ve bakım uygulamalarının kullanımı | Literatür Taraması |
| 13 | Kronik hastalığı olan bireylerde tamamlayıcı tedavi ve bakım uygulamalarının kullanımı | Literatür Taraması |
| 14 | Kronik hastalığı olan bireylerde tamamlayıcı tedavi ve bakım uygulamalarının kullanımı | Literatür Taraması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Başer M, Taşçı S. (editörler) (2015). Kanıta dayalı rehberleriyle tamamlayıcı ve destekleyici uygulamalar. Akademisyen tıp kitabevi, Ankara. ISBN: 978-605-9942-49-2. 2. Tütüncü S, Etiler N. (2017). Tıbbın Alternatifi Olmaz! Geleneksel Alternatif ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları. Türk Tabipleri Birliği Yayınları, Ankara. ISBN 978-605-9665-25-4. 3. Ulusal ve uluslararası tamamlayıcı terapiler ve destekleyici bakım uygulamaları kongreleri bildiri kitapları 4. Dersin konularına ilişkin yapılmış olan bilimsel çalışmalar. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tamamlayıcı tedavi ve bakım yöntemlerini tanıyabilmek. | |||||||||
| 2 | Tamamlayıcı tedavi yöntemlerinin sağlık alanında önemini kavrayabilmek. | |||||||||
| 3 | Kronik hastalığı olan bireyin sağlığını koruma, tedavi ve yükseltmeye yönelik tamamlayıcı tedavilerde kullanılan yöntemleri bilebilme |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 52 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||