| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Sosyolojisi | SHE 323 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN YILDIZ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. METİN YILDIZ, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık sorunlarına sosyolojik açıdan bakabilen, sorunları çok boyutlu değerlendirebilen bireyler yetiştirmek. Sağlık sorunlarına bütüncül bir perspektifle yaklaşmayı öğretmek. |
| Dersin İçeriği | 1 Sağlık sosyolojisi nedir 2 Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi 3 Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları 4 Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı 5 Hastalık, toplum ve kültür 6 Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları 7 Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler 8 Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri 9 Ara sınav 10 Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim 11 Sağlık ve gelir 12 Neoliberal politikalar ve sağlık 13 Sağlığı etkileyen sosyal faktörler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık sosyolojisi nedir, Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, | |
| 2 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları, Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Hastalık, toplum ve kültür,Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | Soru-Cevap, | |
| 4 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler,Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 5 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim, Sağlık ve gelir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 6 | Neoliberal politikalar ve sağlık, Sağlığı etkileyen sosyal faktörler | Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık sosyolojisi nedir | |
| 2 | Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | |
| 3 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları | |
| 4 | Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | |
| 5 | Hastalık, toplum ve kültür | |
| 6 | Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | |
| 7 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler | |
| 8 | Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim | |
| 11 | Sağlık ve gelir | |
| 12 | Neoliberal politikalar ve sağlık | |
| 13 | Sağlığı etkileyen sosyal faktörler | |
| 14 | Yıl sonu değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Sağlık sosyolojisi kadın ve kentleşme, Nurşen Özçelik Adak 2. Sağlık sosyolojisi, Zafer Cirhinlioğlu 3. Sağlık sosyolojisi: Türkiye den araştırmalar, Aytül Kasapoğlu 4. Halk sağlığına giriş, Nusret Fişek |
| Ders Kaynakları | 1. Sağlık sosyolojisi kadın ve kentleşme, Nurşen Özçelik Adak 2. Sağlık sosyolojisi, Zafer Cirhinlioğlu 3. Sağlık sosyolojisi: Türkiye den araştırmalar, Aytül Kasapoğlu 4. Halk sağlığına giriş, Nusret Fişek |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | ||||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | ||||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | ||||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | ||||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | ||||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık sosyolojisi nedir, Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi | |||||||||
| 2 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları, Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımı | |||||||||
| 3 | Hastalık, toplum ve kültür,Toplumsal değişme ve hastalık kalıpları | |||||||||
| 4 | Sağlık ve hastalığa ilişkin sosyal etkenler,Doktor, hasta ve sağlık personeli ilişkileri | |||||||||
| 5 | Sağlık, cinsiyet, medeni durum ve eğitim, Sağlık ve gelir | |||||||||
| 6 | Neoliberal politikalar ve sağlık, Sağlığı etkileyen sosyal faktörler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 30 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||