| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre ve Sağlık | SHE 218 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TİJEN NEMUT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin; Çevre ile sağlık arasında ilişkisi kurulmasının sağlanması, Çevre kirliliğine yol açan etkenlerin tanınması, Dünyanın ve Türkiye’nin Çevre sorunlarının tanınmasının sağlanması ve Öğrencilerin çevre bilincini artırılmasının sağlanması amaçlanmaktadır |
| Dersin İçeriği | Çevre, sağlık ve ekosisteme ait tanımlar, Çevresel riskler,Çevresel etkenlerin sistemler üzerine etkileri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevre, sağlık ve ekosisteme ait tanımları öğrenir | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 2 | Sağlığı etkileyen çevresel faktörleri, sera gazları,ve hastalık yapan tüm etkenler nelerdir öğrenir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Hava kirliliği ve metorolojik olayların sağlık üzerine olan etkilerini öğrenir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Su,Toprak,Besin ve Gürültü kirliliği hakkında bilgileri öğrenir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Çevre ve Sağlık hakkında genel bilgilere sahip olur ve uygulamalarını etik ilkeler ve uygulamalar doğrultusunda yapar | Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | Ders konuları hakkında Günümüz teknolojik gelişmeler nelerdir öğrenir | Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre ve sağlık ile ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Sağlığı etkileyen çevresel faktörler | |
| 3 | Sera gazları ve insan sağlığına etkileri | |
| 4 | Sosyal çevre ve sağlık | |
| 5 | Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık taşıyıcı etkenler | |
| 6 | Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık yapıcı etkenler | |
| 7 | Kapalı ortam hava kirliliği ve sağlık, açık hava kirliliği ve sağlık | |
| 8 | Radyasyon ve sağlık | |
| 9 | Su, sanitasyon ve sağlık; Toprak ve Besin kirliliği ve sağlık | |
| 10 | Meteorolojik etkenler ve sağlık üzerine etkileri | |
| 11 | Gürültü Kirliliği ve Sağlık Üzerine etkileri | |
| 12 | Çevresel etkenlere karşı hassas gruplar ve nedenleri (Çocuklar, Yaşlılar ve Hamileler) | |
| 13 | Ekosistem ve Döngüler | |
| 14 | Günümüzde; Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunlar ve çözüm önerileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yayınlanmamış ders notları |
| Ders Kaynakları | 1. Çevre Kirliliği ve Çocuk, 1. Baskı, 2007 Güler, Ç 2. Çevre ve İnsan Sağlığı (Çeviri Kitap), Halk Sağlığı Uzmanları Derneği Yayınları, HASÜDER Yayınları, 2016 3. Moeller, D.W. Enviromental Health, 3th Edition, Harvard University Press, 2005 4-Çevre Sağlığı Prof.Dr Çağatay Güler 5-Meteoroloji Genel Müdürlüğü-Küresel ısınma
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevre, sağlık ve ekosisteme ait tanımları öğrenir | |||||||||
| 2 | Sağlığı etkileyen çevresel faktörleri, sera gazları,ve hastalık yapan tüm etkenler nelerdir öğrenir | |||||||||
| 3 | Hava kirliliği ve metorolojik olayların sağlık üzerine olan etkilerini öğrenir | |||||||||
| 4 | Su,Toprak,Besin ve Gürültü kirliliği hakkında bilgileri öğrenir | |||||||||
| 5 | Çevre ve Sağlık hakkında genel bilgilere sahip olur ve uygulamalarını etik ilkeler ve uygulamalar doğrultusunda yapar | |||||||||
| 6 | Ders konuları hakkında Günümüz teknolojik gelişmeler nelerdir öğrenir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 13 | 13 |
| Toplam İş Yükü | 62 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||