| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Palyatif Bakım | HEM 204 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenciler, palyatif bakım kavramı, hastalık semptomları, tedavi ve bakımı hakkında bilgi kazanacaktır. |
| Dersin İçeriği | Hastalarda görülen semptomları ve semptomların değerlendirilmesi ve semptomlara yönelik kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını içerir |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Palyatif bakıma ilişkin temel kavramları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Hastalarda görülen semptomları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Palyatif bakımda kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygulamalarını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Yaşam sonu gereksinimlerin tanımlar, bakımını planlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | PALYATİF BAKIM VE YAŞAM SONU BAKIM; TANIM VE İLKELERİ | |
| 2 | DÜNYADA VE ÜLKEMİZDE PALYATİF BAKIM | |
| 3 | PALYATİF BAKIMDA EĞİTİM VE PALYATİF BAKIMDA ENGELLER | |
| 4 | AĞRI YÖNETİMİ | |
| 5 | RESPİRATUAR SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 6 | RESPİRATUAR SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 7 | GASTROİNTESTİNAL SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 8 | GASTROİNTESTİNAL SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 9 | PSİKOSOSYAL SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 10 | PSİKOSOSYAL SEMPTOMLAR VE YÖNETİMİ | |
| 11 | ÖZEL DURUMLARDA PALYATİF BAKIM | |
| 12 | YAŞAM SONU BAKIM VE HOSPİSLER | |
| 13 | KAYIP VE YAS SÜRECİ | |
| 14 | ÖĞRENCİ ÖDEVLERİNİN SUNUMU |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Basılmamış palyatif bakım ders notları |
| Ders Kaynakları | Özçelik H, Fadıloğlu Ç, Uyar M, Karabulut B. Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir, 2010. Matzo, M., & Sherman, D. W. (2015). Palliative Care Nursing, Fourth Edition : Quality Care to the End of Life. New York: Springer Publishing Company. MacLeod, R., Macleod, S., & Vella-Brincat, J. (2014). The Palliative Care Handbook : Guidelines for Clinical Management and Symptom Control. Sydney: HammondCare Media. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
| 2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
| 3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
| 4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
| 5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
| 6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
| 7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
| 8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Palyatif bakıma ilişkin temel kavramları açıklar | |||||||||
| 2 | Hastalarda görülen semptomları tanır. | |||||||||
| 3 | Palyatif bakımda kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygulamalarını yapar | |||||||||
| 4 | Yaşam sonu gereksinimlerin tanımlar, bakımını planlar ve uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 53 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||