| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Toplumsal Cinsiyet | SAU 599 | 0 | 1 + 0 | 2 | 2 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yok | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok | 
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN YILDIZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitliği bağlamındaki sorunları, eleştirel bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Ders çerçevesinde toplumsal cinsiyet kimliği ve toplumsallaşma, farklı tarihsel/sosyolojik/felsefi/psikolojik perspektifler açısından kadınların toplumsal statüsü ve eğitim/siyaset/çalışma yaşamı vb. kritik alanlarda kadınların yaşadığı sorunlar incelenecektir. | 
| Dersin İçeriği | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Hakkaniyet Kavramı; Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu ve toplumsal cinsiyet rollerinin tarihsel gelişimi; Toplumsal Cinsiyet Kuramları; Toplumsal Cinsiyeti Etkileyen Faktörler; Toplumsal Cinsiyetin Sağlığa Etkisi; Toplumsal Cinsiyet ve Yazılı/Görsel Medya; Toplumsal Cinsiyet ve Aile Planlaması Kullanımı; Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet; Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri, Roller; Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim; Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 3 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 4 | Medyanın toplumsal cinsiyet rollerinin pekiştirilmesindeki yerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 5 | Toplumsal cinsiyetin sağlığa etkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | Literatür taraması | 
| 2 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Hakkaniyet Kavramı | Literatür taraması | 
| 3 | Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu ve toplumsal cinsiyet rollerinin tarihsel gelişimi | Literatür taraması | 
| 4 | Toplumsal Cinsiyet Kuramları | Literatür taraması | 
| 5 | Toplumsal Cinsiyeti Etkileyen Faktörler | Literatür taraması | 
| 6 | Toplumsal Cinsiyetin Sağlığa Etkisi | Literatür taraması | 
| 7 | Toplumsal Cinsiyet ve Yazılı/Görsel Medya | Literatür taraması | 
| 8 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile Planlaması Kullanımı | Literatür taraması | 
| 9 | Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet | Literatür taraması | 
| 10 | Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri, Roller | Literatür taraması | 
| 11 | Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim | Literatür taraması | 
| 12 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Katılım | Literatür taraması | 
| 13 | Toplumsal Cinsiyet ve Ekonomi | Literatür taraması | 
| 14 | Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Farkındalığının Artırılması İçin Yapılanlar ve Yapılması Gerekenler | Literatür taraması | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 11. Akın, A.; Özpınar, S. (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı. Ankara: Nobel Akademik yayınları. 22. Sezer, Ö.M. (2018). Masallar ve Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Kor Kitap. 33. Aksu, B., Cankurtaran, Ö. (2016). Bir Envanter: Toplumsal Cinsiyet Çalışmalarında Neredeyiz. Hacettepe Üniversitesi Basımevi. H. Ü. Beytepe Genel Koleksiyon. Yer No:nHQ1075.5.T9 S53 2016 44. Hacettepe Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Eylem Planı 2016-2020. (Erişim Tarihi: 28.10.2022).http://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/snykkararlari/HUToplumsalCinsiyet EsitligiEylemPlani280916.pdf. 55. T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008–2013. (Erişim Tarihi: 28.10.2022). http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/TCEUlusaleylemplani.pdf. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | 
|---|---|
| 1 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları tanımlar | 
| 2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilir. | 
| 3 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörleri sıralar | 
| 4 | Medyanın toplumsal cinsiyet rollerinin pekiştirilmesindeki yerini tartışır. | 
| 5 | Toplumsal cinsiyetin sağlığa etkisini açıklar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 100 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 | 
| Ödev | 1 | 40 | 40 | 
| Final | 1 | 22 | 22 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 2 | ||