| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dijital Tasarım I | ELE 425 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Basit sayısal devrelerden bilgisayar sitemlerine kadar tüm sistemlerin donanımı için gerekli kavramların öğretilmesi, analiz ve tasarımı için gerekli donanımların ve tasarım becerisinin kazandırılması. |
| Dersin İçeriği | Lojik devre tasarımı içeriği, Sayı sistemleri, Lojik devre temelleri, Lojik fonksiyonların indirgenmesi, Kombinasyonel devreler, Programlanabilir kombinezonsal devreler, Ardışıl devre temelleri, Saklayıcılar sayıcılar ve bellek elemanları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal sistemlerin uygulamadaki ve bilgisayar mimarisindeki önemini kavratmak | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Sayısal sistemde kullanılan sayı sistemlerini öğretmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bole cebri aritmetiğinin temel teorem ve aksiyomlarını kavratmak | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Temel lojik kapı elemanlarının işevleri ve mimarisini öğretmek | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Temel Lojik kapı devreleri ile, lojik fonksiyonları gerçekleştirme becerisini kazandırmak | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Uygulamada hazır satılan özel kombinasyonel devrelerin doğruluk tablosu ve işlevlerini öğretmek ve tasarımda kullanma becerisini kazandırmak | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Temel saklama elemanlarının iç yapılarının ve işlevlerinin öğretmek, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Tasarımda ihtiyaç duyulan değişik tip sayıcıların çalışmasını öğretmek ve kullanma becerisini kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 9 | Sayısal devre tasarımında sayıcı, saklayıcı be bellek elemanlarının kullanma becerisini kazandımak, | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 10 | Kombinasyonel ve ardışıl devre tasarım becerisini kazandırmak, | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kodlama,Kod tabloları,işaretler, sayı sistemleri, Anolog ve sayısal dönüşüm | |
| 2 | Sayı sistemleri arasında dönüşüm, Sayıların bilgisayar ortamında gösterimi, İkili sayı sisteminde işlem yapma, Kodlama ve Kod çeşitleri | |
| 3 | Lojik Değişkenler ve fonksiyonlar , Temel Lojik işlemleri, Lojik kapıların gerçekleştirilmesi, Lojik tümdevrelerin sahip olduğu çıkış şekilleri | |
| 4 | Sayısal tümdevrelerin özellikleri,Boole cebri aksiyom ve teoremleri, | |
| 5 | Lojik devre diyagramlarının tek tip kapı elemanları ile gerçeklenmesi, Lojik fonksiyonu kullanarak lojik diyagramın çizilmesi | |
| 6 | Verilen bir lojik diyagrama ilişkin lojik fonksiyonun elde edilmesi | |
| 7 | Görüşe dayanarak indirgeme, Karnaugh diyagramları (haritası) yöntemi | |
| 8 | Kombinasyonel Devre Elemanları, Kombinasyonel Devre Tasarımı, Kombinasyonel Tümleşik Devreler | |
| 9 | Karşılaştırıcılar, Alu tasarımı | |
| 10 | Programlanabilir Kombinezonsal Devreler-PLD, | |
| 11 | Senkron &Asenkron Ardışıl devreler,Durumlar ve durum diyagramları, Standart Tasarım Elemanları,Saat İşareti, Kenar ve düzey tetikleme, Senkron Hücrelerin zaman diyagramı | |
| 12 | Tutucular, Flip Flop´lar, Saklayıcılar | |
| 13 | Kaydediciler, Sayıcılar | |
| 14 | Bellek elemanları, Programlanabilir Ardışıl Devreler (PSA) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | X | |||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | X | |||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal sistemlerin uygulamadaki ve bilgisayar mimarisindeki önemini kavratmak | ||||||||||
| 2 | Sayısal sistemde kullanılan sayı sistemlerini öğretmek | ||||||||||
| 3 | Bole cebri aritmetiğinin temel teorem ve aksiyomlarını kavratmak | ||||||||||
| 4 | Temel lojik kapı elemanlarının işevleri ve mimarisini öğretmek | ||||||||||
| 5 | Temel Lojik kapı devreleri ile, lojik fonksiyonları gerçekleştirme becerisini kazandırmak | ||||||||||
| 6 | Uygulamada hazır satılan özel kombinasyonel devrelerin doğruluk tablosu ve işlevlerini öğretmek ve tasarımda kullanma becerisini kazandırmak | ||||||||||
| 7 | Temel saklama elemanlarının iç yapılarının ve işlevlerinin öğretmek, | ||||||||||
| 8 | Tasarımda ihtiyaç duyulan değişik tip sayıcıların çalışmasını öğretmek ve kullanma becerisini kazandırmak, | ||||||||||
| 9 | Sayısal devre tasarımında sayıcı, saklayıcı be bellek elemanlarının kullanma becerisini kazandımak, | ||||||||||
| 10 | Kombinasyonel ve ardışıl devre tasarım becerisini kazandırmak, |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 16 | 16 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||