| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Haberleşme Sistemleri II | ELE 302 | 6 | 3 + 2 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CÜNEYT BAYILMIŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Akif AKGÜL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin Amacı : Sayısal haberleşme sistemlerinin mantığı, gerekliliği, elemanları, devreleri ve yöntemlerine ilişkin yeterlilikler kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Sayısal haberleşmenin temelleri, kullanılan modülasyon teknikleri ve yöntemler, elemanlar/devreler ve analizlerini gerçekleştirmeyi kavratmak |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal haberleşme sistemlerinin temellerini anlamak için sayısal haberleşme mantığını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Sayısal iletişim için analog sinyali sayısal sinyale çevirir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Sayısal haberleşme için gerekli darbe modulasyonu kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 4 | Sayısal modulasyon tekniklerinden genlik, frekans ve faz kaydırmalı anahtarlama tekniklerini kullanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Kızılötesi iletişim için mikrodalga verici-alıcı blok diyagramları ve devrelerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Uydu haberleşmesi için gerekli blok diyagram ve devreleri analiz eder. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Fiberoptik iletişimde kullanılan blok diyagramları, devrelerini analiz eder. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sayısal haberleşmede temel kavramlar ve prensipler | |
| 2 | Frekans kaydırmalı anahtarlama (FSK), verici ve alıcı devreleri | |
| 3 | Faz kaydırmalı anahtarlama(PSK); ikili faz kaydırmalı anahtarlama (BPSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; dört faz kaydırmalı anahtarlama (QPSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, an | |
| 4 | Sekiz faz kaydırmalı anahtarlama (8PSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; onaltı faz kaydırmalı anahtarlama (16PSK), diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi | |
| 5 | Dik açı genlik modülasyonu (QAM); 8QAM, diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi; 16QAM, diyagramları, matematiksel ifadeleri, verici ve alıcı devreleri, analizi | |
| 6 | Bant genişliği verimliliği, taşıyıcıyı tekrar elde etme, saat darbelerini tekrar elde etme, hata olasılığı ve bit hata oranı, diferansiyel faz kaydırmalı anahtarlama | |
| 7 | Darbe modülasyonu ve türleri, örnekleme, örnekle ve tut devreleri, darbe kod modülasyonu (PCM), PCM kodları; delta modülasyonu PCM, verici ve alıcı devreleri; diferansiyel darbe kodlamalı modülasyon (DPCM), verici ve alıcı devreleri | |
| 8 | Darbe modülasyonu ve türleri, örnekleme, örnekle ve tut devreleri, darbe kod modülasyonu (PCM), PCM kodları; delta modülasyonu PCM, verici ve alıcı devreleri; diferansiyel darbe kodlamalı modülasyon (DPCM), verici ve alıcı devreleri | |
| 9 | Sayısal çoğullama | |
| 10 | Mikrodalga iletişim, verici ve alıcı devreleri, tekrarlayıcılar, çeşitlilik | |
| 11 | Mikrodalga iletişim sistemlerinde koruma anahtarlaması, sistem parametreleri ve analizi | |
| 12 | Uydu iletişimin temelleri, hat modelleri, parametreleri | |
| 13 | Fiberoptik iletişimin temelleri, temel prensipler, kavramlar | |
| 14 | Fiberoptik iletişim alıcı ve verici devreleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] W. Tomasi, Elektronik İletişim Teknikleri, MEB, İstanbul, 2002 [2] H.B. Killen, Modern Elektronik İletişim Teknikleri, MEB, İstanbul [3] J. Ronayne, Sayısal Haberleşmeye Giriş, MEB, İstanbul, 1997 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | X | |||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sayısal haberleşme sistemlerinin temellerini anlamak için sayısal haberleşme mantığını inceler. | ||||||||||
| 2 | Sayısal iletişim için analog sinyali sayısal sinyale çevirir. | ||||||||||
| 3 | Sayısal haberleşme için gerekli darbe modulasyonu kullanır. | ||||||||||
| 4 | Sayısal modulasyon tekniklerinden genlik, frekans ve faz kaydırmalı anahtarlama tekniklerini kullanır. | ||||||||||
| 5 | Kızılötesi iletişim için mikrodalga verici-alıcı blok diyagramları ve devrelerini analiz eder. | ||||||||||
| 6 | Uydu haberleşmesi için gerekli blok diyagram ve devreleri analiz eder. | ||||||||||
| 7 | Fiberoptik iletişimde kullanılan blok diyagramları, devrelerini analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||