| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik III | MAT 215 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Matematik araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Mühendislikte, Fiziki bilimlerde ve pek çok bilim dalındaki problemleri çözümleyebilmek için gerekli olan matematiksel modellemeler sonrasında ortaya çıkan diferensiyel denklemleri tanıtmak ve çözüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi etmek. |
| Dersin İçeriği | Diferensiyel Denklemlerin Sınıflandırılması ve Çözüm Türleri, Birinci Mertebeden Diferensiyel Denklemler, Birinci Mertebeden Yüksek Dereceden Diferensiyel Denklemler, Sabit Katsayılı Lineer Diferensiyel Denklemler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Diferensiyel denklemin tanır | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Diferensiyel denklemleri sınıflandırır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 3 | Çözümü bilinen denklemi bulur | Tartışma, Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Birinci mertebeden denklemleri tanır ve çözer | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 5 | Bir eğri ailesini kesen diğer bir eğri ailesini bulur | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 6 | Yüksek mertebeden denklemleri tanır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 7 | Sabit katsayılı homojen lineer denklemlerin çözümlerini bulur | Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
| 8 | Sabit katsayılı homojen olmayan lineer denklemlerin çözümlerini bulur | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Diferensiyel denklemlerin tanımı ve sınıflandırılması | [2] sayfa 2-11 |
| 2 | Birinci mertebeden birinci dereceden diferensiyel denklemler ( Değişkenlere ayrılabilen denk.) | [2] sayfa 11-25 |
| 3 | Homojen diferensiyel denklemler, tam diferensiyel denklemler | [2] sayfa 32-63 |
| 4 | İntegrasyon çarpanı | [2] sayfa 73-87 |
| 5 | Lineer diferensiyel denklemler | [2] sayfa 87-106 |
| 6 | Bernoulli diferensiyel denklemi | [2] sayfa 106-111 |
| 7 | Riccati diferensiyel denklemi | [2] sayfa 111-125 |
| 8 | Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi | [2] sayfa 126-133 |
| 9 | Birinci mertebeden yüksek dereceden diferensiyel denklemler Clairaut diferensiyel denklemi | [2] sayfa 126-133 |
| 10 | Lagrange deiferensiyel denklemi, Yörüngeler | [2] sayfa 133-148 |
| 11 | Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler | [2] sayfa 255-264 |
| 12 | Sabit katsayılı lineer homojen diferensiyel denklemler | [2] sayfa 255-264 |
| 13 | Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Belirsiz katsayılar metodu ) | [2] sayfa 264-294 |
| 14 | Sabit katsayılı lineer homojen olmayan diferensiyel denklemler ( Parametrelerin değişimi metodu ) | [2] sayfa 264-294 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Differential Equations, Shepley L. Ross |
| Ders Kaynakları | [2] Diferansiyel Denklemler, Eyüp Sabri Türker, Metin Başarır [3] Diferensiyel Denklemler ve Sınır Değer Problemleri, Edwards&Penney (Çeviri Editörü: Ömer Akın ) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | ||||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | ||||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Diferensiyel denklemin tanır | ||||||||||
| 2 | Diferensiyel denklemleri sınıflandırır | ||||||||||
| 3 | Çözümü bilinen denklemi bulur | ||||||||||
| 4 | Birinci mertebeden denklemleri tanır ve çözer | ||||||||||
| 5 | Bir eğri ailesini kesen diğer bir eğri ailesini bulur | ||||||||||
| 6 | Yüksek mertebeden denklemleri tanır | ||||||||||
| 7 | Sabit katsayılı homojen lineer denklemlerin çözümlerini bulur | ||||||||||
| 8 | Sabit katsayılı homojen olmayan lineer denklemlerin çözümlerini bulur |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||