| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Jeostrateji ve Silahlanma | ULI 333 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. AYLA AKDOĞAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Jeostratejinin uluslararası ilişkilerdeki önemini analiz etmek ve bunun yanında günümüz dünyasında aktörlerin hem güvenliklerini hem de güçlerini sağlamanın yolu olarak gördükleri silahlanma olgusunu irdelemek hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Jeostratejinin ne olduğu, nasıl ortaya çıktığı ve değerlendirildiği, Silahlanmanın çeşitleri ve boyutlarının ne olduğu; silahlanmanın finansmanın neler olduğu, silahlanmanın güvenlikle ilişkisi dersin temel içeriğini oluşturmaktadır |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Jeostratejinin ne olduğu analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Jeostrateji ve silahlanma arasında bağlantı kurulur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Silahlanmanın hangi sebeplerden kaynaklandığı irdelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Tanışma | |
| 2 | Jeopolitik Kavramı ve Kapsamı | |
| 3 | Jeopolitik Kuramlar ve Çağlar | |
| 4 | Jeopolitik Yeninden Yapılandırma | |
| 5 | Jeopolitika ve Jeostrateji | |
| 6 | Jeostrateji Kavramı ve Kapsamı | |
| 7 | Jeostrateji ve Kıtalar üzerinde Değerlendirme | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Silahlanma ve Silah Çeşitleri | |
| 10 | Güvenlik ve Silahlanma | |
| 11 | Güç ve Silahlanma | |
| 12 | Silahlanmanın Finansmanı | |
| 13 | Dünya ve Bölgesel Silahlanma | |
| 14 | Silahsızlanma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Heinz Brill, Polıtıcal Geography, Geopolıtıcs, Geostrategy An Attempt at Systematization, Strategic Studies, Winter 1985, Vol. 8, No. 2, pp. 86-98 Alan Ingram and Klaus Dodds, Spaces of Security and Insecurity (Critical Geopolitics), (2009) Colin Gray, War, Peace, and International Relations An Introduction to Strategic History (Strategy & History) (2007) Saul Bernard Cohen, Geopolitics The Geography of International Relations, Rowman & Littlefield Publishers (2014) William Mallinson, Zoran Ristic, The Threat of Geopolitics to International Relations Obsession with the Heartland, Cambridge Scholars Publishing (2016) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
| 14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Jeostratejinin ne olduğu analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
| 2 | Jeostrateji ve silahlanma arasında bağlantı kurulur. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
| 3 | Silahlanmanın hangi sebeplerden kaynaklandığı irdelenir. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| 1. Ödev | 35 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 70 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||