| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Diplomasi Tarihi | ULI 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL EDİZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ünal Tüysüz |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere; Diplomasi yaklaşımlarının tarihsel süreç içersinde hangi ülkelerde ne gibi etkiler altında nasıl uygulamalar gösterdiğini anlatmak. Bu arada ülkemizde, başlangıcından günümüze diplomasi ilişkilerinin biçimlerinden söz etmek. |
| Dersin İçeriği | Türk Diplomasi Tarihi dersinde diplomasinin tanımı ile birlikte ilk uygulamalarından örnekler verilecek,Osmanlı,Cumhuriyet dönemi ve günümüzdeki yaklaşımlarından bahsedilecektir |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk Diplomasi Tarihi ile ilgili tarih ve günümüz olaylarını anlatan ders kitabı niteliğindeki yayınlara ulaşılmasını amaçlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Ders ile ilgili bilimsel kaynaklara dayanan bilgilerin öğretim üyesi tarafından öğrencilere derste aktarılması yolunu izler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ders konularının öğretim üyesi tarafından güncel ve gündem yaratan taraflarıyla ele alınarak anlatılmasını sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Konular ile ilgili yeterli bilimsel bilgiye ulaşmış öğrencilerin mezuniyet sonrası hayatlarına katkıda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Öğrencinin tarih bilgisini arttırması ve öğrenmesini amaçlar. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Soru-Cevap, | |
| 6 | Tarihi olayların öğrenilmesi ile güncel gelişmeleri değerlendirmesini amaçlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Analiz yeteneğinin kazandırılmasını planlar. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel Kavramlar: Tarih ve Diplomasi İlişkisi | Temel İskit- Hüner Tuncel |
| 2 | Diplomasi Teorisi | Temel İskit- Hüner Tuncer |
| 3 | Diplomasinin Tarihçesi ve Kurumsallaşması | Temel İskit- Hüner Tuncel |
| 4 | Osmanlı Diplomasi Tarihi: Osmanlı Beyliği´nin Ortaya Çıkışı ve Gelişimi | Oral Sander |
| 5 | Avrupa´da Üstünlük ve XVI. Yüzyıla Kadar Dış İlişkiler | Oral Sander |
| 6 | Sürekli Diplomasiye Geçiş | Oral Sander |
| 7 | Tanzimata Kadar Diplomasi ve Örgüt | Oral Sander- Hüner Tuncel |
| 8 | Hariciye Nazırlığı ve Sivil Bürokrasinin Temelleri | Oral Sander |
| 9 | Doğu Sorunu I | Oral Sander |
| 10 | Doğu Sorunu II | Oral Sander |
| 11 | Birinci Dünya Savaşına Doğru | Oral Sander |
| 12 | Birinci Dünya Savaşı ve Anka´nın Düşüşü | Oral Sander |
| 13 | Türkiye Cumhuriyeti Diplomasisi ve Dışişleri Bakanlığı | Temel İskit |
| 14 | Yeni Diplomasi | Temel İskit- Hüner Tuncel |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Oral Sander, Ankanın Yükselişi ve Düşüşü, İmge Kitapevi, Ankara, 2000. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
| 14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk Diplomasi Tarihi ile ilgili tarih ve günümüz olaylarını anlatan ders kitabı niteliğindeki yayınlara ulaşılmasını amaçlar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Ders ile ilgili bilimsel kaynaklara dayanan bilgilerin öğretim üyesi tarafından öğrencilere derste aktarılması yolunu izler. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Ders konularının öğretim üyesi tarafından güncel ve gündem yaratan taraflarıyla ele alınarak anlatılmasını sağlar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Konular ile ilgili yeterli bilimsel bilgiye ulaşmış öğrencilerin mezuniyet sonrası hayatlarına katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Öğrencinin tarih bilgisini arttırması ve öğrenmesini amaçlar. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Tarihi olayların öğrenilmesi ile güncel gelişmeleri değerlendirmesini amaçlar. | ||||||||||||||||||||
| 7 | Analiz yeteneğinin kazandırılmasını planlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 133 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||