| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Siyasi Düşünceler Tarihi | SBK 316 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki Ünlü, Arş. Gör Ensar KIVRAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Eski Yunan Siyasal Düşüncesi´nden Fransız Devrimi´ne ve Fransız Devrimi´nden 19. yüzyılın sonuna dek geçen sürede Batı dünyasında üretilmiş olan siyasi düşünceyi analiz etmek; özellikle liberalizm, muhafazakarlık, milliyetçilik ve sosyalizm gibi başlıca siyasal düşünce üretme süreçlerini de modernite bağlamında ele almaktır Ayrıca ortaçağ da oldukça ileri düzeyde olan Doğu (Türk-islam) siyaset düşüncesinden başlıca örneklere de değinilerek karşılaştırmalı bir analiz de hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Eski Yunandan başlayarak orta çağ, toplumsal sözleşme düşünürleri ve de modern ideolojilerin öncüleri bağlamında devlet, iktidar, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük gibi konular |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Derse Giriş: Dersin Konusu, amacı ve planı | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 2 | İlkçağda Siyasal Düşünce I (Sofistler ve Sokrates) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 3 | İlkçağda Siyasal Düşünce II (Platon ve Aristoteles) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 4 | Ortaçağda Siyasal Düşünce (Aquinalı Thomas ve İbn-i Haldun) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 5 | Modern Çağda Siyasal Düşünce I (Machiavelli, Morus, Bodin ve Bossuet) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 6 | Modern Çağda Siyasal Düşünce II (Locke, Montesquieu, Rousseau ve Sieyes) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 7 | Yakınçağda Siyasal Düşünce I (Fransız Devrimine Tepkiler) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 8 | Yakınçağda Siyasal Düşünce II (Liberalizm ve Demokrasi) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Yakınçağda Siyasal Düşünce III (Sosyalizm: Marksizm Öncesi ve Sonrası) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 11 | Yakınçağda Siyasal Düşünce IV (Anarşizm ve İhtilalci Sendikalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 12 | Yakınçağda Siyasal Düşünce V (Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 13 | Sosyal Devlet | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| 14 | Liberalizm Yeniden: Rawls, Hayek ve Nozick | Kaynakçanın ilgili kısımları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | ŞAHİN Köksal ve Türkölmez O. (2021), Siyasi Düşüncede Devlet ve Yönetim, Siyasal Kitabevi Yayınları, Ankara GÖZE, Ayferi (2000), Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
| 14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | ||||||||||||||||||||
| 3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||