| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Amerikan Dış Politikası | ULI 454 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÜNAL TÜYSÜZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Nurhak Gürel
|
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, çağdaş uluslararası politikayı şekillendiren Amerika Birleşik Devletleri'nin dış politikası konusunda uzmanlaşmak isteyen öğrencilere derinlemesine bilgi sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders Amerikan dış politikasıyla ilgili çeşitli konuları incelemketedir: - Amerikan dış politika geleneği; - Dış politikada süreklilik ve değişim; - ABD'nin dünya siyasetinde ortaya çıkışı; - İkinci Dünya Savaşı sonrası müdahaleci Amerikan dış politikasının izolasyoncu Monroe doktrini ile uyumluluğu; - Dış politikaya ilişkin başkanlık doktrinlerinin oluşturulması; - Kongrenin, çıkar gruplarının, kamuoyunun, dış politika bürokrasisinin, başkanın ve diğer aktörlerin Amerikan dış politikasının oluşumundaki etkisi; - Soğuk Savaş sonrası gelişmelerin Amerikan dış politikası üzerindeki etkisi; - Yeni bir uluslararası sistemin ortaya çıkışına ilişkin tartışmalarda Amerika'nın tutumu; - Artan Amerikan müdahaleciliğine özel bir atıfla, 11 Eylül sonrası gelişmelerin Amerika'nın dünyadaki rolü üzerindeki etkisi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Amerikan dış politikası hakkında detaylı bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | II. Dünya Savaşı sonrası ve günümüz uluslararası ilişkileri anlar. | Anlatım, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Amerikan Dış politikasını tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Amerikan Dış politikasının yöntemlerini tahlil eder. | Anlatım, Problem Çözme, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Amerikan Dış politikasının önceliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Küresel politikalarda etkili olan bu gücün varlığını irdeler. | Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Amerikan dış politikasında geleneğin etkisi. Amerikan dış politikasında değerler ve politikalar. (Monroe, Wilson). | |
| 2 | Global müdahale ve Soğuk Savaş’ın ortaya çıkışı. | |
| 3 | Tahdit (Containment) politikası, Soğuk Savaş döneminde mütabakat ve buna karşı çıkış süreci (Küba, Vietnam). | |
| 4 | Vietnam Sonrası dış politika: Realizmden İdealizme, İdealizmden Realizme. | |
| 5 | Nixon-Kissinger yılları detant (yumuşama) dönemi (1969-76). | |
| 6 | Carter-Reagan yılları: Karşılıklı bağımlılıktan ikinci soğuk savaş dönemine (1977-1988). | |
| 7 | Tahdit döneminin aşılma sürecine girilmesi: Bush-Clinton yılları. (Soğuk Savaş sonrası dış politika). | |
| 8 | Bürokrasinin dış politikadaki rolü. | |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Kamu oyu, Çıkar grupları, Medya, Kongre, İstihbarat, Dışişleri Bakanlığı, Ordu, Beyaz Saray dış politika sürecinde ne tür röl oynar? | |
| 11 | George W. Bush: 11 eylül ve Hegemonyanın yeniden inşası sürecine geçiş. | |
| 12 | Washington’un Hegemonyasını sürdürmede Büyük Orta Doğu Projesi’nin önemi. | |
| 13 | Obama dönemi Amerikan dış politikası. | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Amerikan Dış Politikası, AOF yayınları, Anadolu Üniversitesi |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
| 14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Amerikan dış politikası hakkında detaylı bilgiye sahip olur. | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
| 2 | II. Dünya Savaşı sonrası ve günümüz uluslararası ilişkileri anlar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
| 3 | Amerikan Dış politikasını tahlil eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
| 4 | Amerikan Dış politikasının yöntemlerini tahlil eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
| 5 | Amerikan Dış politikasının önceliklerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| 6 | Küresel politikalarda etkili olan bu gücün varlığını irdeler. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
| Ödev | 1 | 9 | 9 |
| Final | 1 | 11 | 11 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||