| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uygarlık Tarihi | SBK 441 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ensar Kıvrak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, uygarlık kavramı, onunla ilişkili diğer kavramlar (kültür gibi) ve farklı uygarlıklar hakkında fikir edinmek; uygarlıklara hiyerarşik bir bakış açısı getirmek yerine kendi dünya görüşleri, sistemleri ve kurumları içinde bakmak; uygarlıkların tarihsel arka planına ilişkin günümüz koşullarını analiz etmektir. |
| Dersin İçeriği | Uygarlık, uygarlık ve kültür ilişkisi, Mezopotamya, Mısır, Yunan, Roma, Orta Amerika, Çin, Hint, İran uygarlıkları, Batı uygarlığı, İslam Uygarlığı, Afrika uygarlıkları, Reform, Rönesans, Sanayi Devrimi, Dünya Savaşları, Küreselleşme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 4 | Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Dersin amacı ve planı | Kaynakların ilgili kısımları |
| 2 | Uygarlık Kavramına Genel Bir Bakış: Etimolojik Köken ve Uygarlık-Kültür ilişkisi | Kaynakların ilgili kısımları |
| 3 | Uygarlıkların Ortaya Çıkışı ve İlk Uygarlıklar | Kaynakların ilgili kısımları |
| 4 | İlkçağda Antik Yunan, Romalılar ve Helenizm | Kaynakların ilgili kısımları |
| 5 | Pers, Hint, Çin Uygarlıkları ve Göçebe Uygarlıklar | Kaynakların ilgili kısımları |
| 6 | Ortaçağda Avrupa Uygarlığı | Kaynakların ilgili kısımları |
| 7 | Ortaçağda İslam Uygarlığı | Kaynakların ilgili kısımları |
| 8 | Ortaçağda Orta Amerika Uygarlıkları (Aztek ve Mayalar) | Kaynakların ilgili kısımları |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Modernite ve Batıda Gelişmeler: Aydınlanma Dönemi, Reform ve Rönesans Hareketleri | Kaynakların ilgili kısımları |
| 11 | Modern Dönemde Avrupa: Sanayi Devrimi | Kaynakların ilgili kısımları |
| 12 | Modern Dönemde İslam Dünyası: Arap Dünyası, Orta Doğu ve Türkiye | Kaynakların ilgili kısımları |
| 13 | Afrika Uygarlıkları ve Modern Dönemde Afrikada Kültür | Kaynakların ilgili kısımları |
| 14 | Genel Değerlendirme | Kaynakların ilgili kısımları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi. |
| Ders Kaynakları | MCNEILL, William H. (2008), Dünya Tarihi, Çev: Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
| 3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| 4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
| 5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
| 6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | ||||||
| 7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
| 9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
| 10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
| 11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygarlık kelimesinin tarihsel arka planını, kökenlerini ve ilişkili olduğu diğer kavramları bilir. | |||||||||||
| 2 | Bir kültürel pratikler bütününün uygarlık olması ya da bir uygarlığın çöküşe geçmesi sürecini ve bu süreçteki koşulları analiz eder. | |||||||||||
| 3 | Uygarlıklara ilişkin çeşitli sınıflandırmaları bilir ve bu sınıflandırmaları eleştirel bir şekilde ele alabilir. Bu nedenle uygarlık-kültür ilişkisine de benzer bir çerçeve ile yaklaşır. | |||||||||||
| 4 | Farklı uygarlıkları, bu uygarlıkların tarihsel süreç içindeki etkileşimlerini bilir ve uygarlığın değişimi/dönüşümünün mümkün olup olmadığı konusundaki tartışmalardan haberdar olur. | |||||||||||
| 5 | Farklı uygarlıkların dünyaya bakışları, gerçekliğe ve varlığa yaklaşımları, bilgiye ve bilime bakışları ile bu uygarlıkların sosyal bilimler alanına etkisini/katkısını tartışır. | |||||||||||
| 6 | Günümüz dünyasının kurumlarını, küreselleşmeyi ve yeni toplumsal hareketleri uygarlıklar tarihini gözeterek yorumlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 3. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 96 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||