Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik ISG 108 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUHSİN ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin mevcut durumda en iyi kararı alabilmesi için ihtiyaç duyduğu verilerin toplanabilmesi, işlenebilmesi ve yorumlanabilmesi becerisini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

İstatistiğin tanımı, kullanılan temel kavramlar, veri türleri ve toplama yöntemleri, verilerin düzenlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, tahmin teorisi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve indekslerin öğretilmesi hedeflenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması.
2 Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme
3 Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi
4 Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi
5 Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması
6 Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar
2 İstatistiksel seriler
3 Serilerin grafik ile gösterimleri
4 Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (aritmetik, tartılı aritmetik)
5 Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (kareli, geometrik, harmonik)
6 Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı olmayan ortalamalar (mod, medyan, kartiller)
7 Değişkenlik ölçüleri - (değişim aralığı, mutlak sapma)
8 Değişkenlik ölçüleri - (varyans, standart sapma, değişim (varyasyon) katsayısı)
9 Korelasyon analizi - (kovaryans, korelasyon katsayısı)
10 Korelasyon analizi - (belirlilik katsayısı, sıralama korelasyonu)
11 Regresyon analizi - (doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi, standart hata)
12 İndeksler (basit indeksler)
13 İndeksler (bileşik indeksler)
14 Karar teorisi (belirsizlik ortamında, risk altında ve belirlilik ortamında karar verme)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
16 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
17 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
18 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi X
19 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
20 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
21 Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
22 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
23 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
24 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme X
25 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
26 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
27 Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
28 lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
29 Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
30 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
31 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
32 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
33 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme X
34 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme X
35 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35
1 İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması.
2 Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme
3 Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi
4 Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi
5 Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması
6 Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Final 80
1. Yıl İçinin Başarıya 20
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 5