Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | ISG 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUHSİN ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin mevcut durumda en iyi kararı alabilmesi için ihtiyaç duyduğu verilerin toplanabilmesi, işlenebilmesi ve yorumlanabilmesi becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | İstatistiğin tanımı, kullanılan temel kavramlar, veri türleri ve toplama yöntemleri, verilerin düzenlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, tahmin teorisi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve indekslerin öğretilmesi hedeflenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması. | ||
2 | Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme | ||
3 | Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi | ||
4 | Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi | ||
5 | Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması | ||
6 | Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar | |
2 | İstatistiksel seriler | |
3 | Serilerin grafik ile gösterimleri | |
4 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (aritmetik, tartılı aritmetik) | |
5 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (kareli, geometrik, harmonik) | |
6 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı olmayan ortalamalar (mod, medyan, kartiller) | |
7 | Değişkenlik ölçüleri - (değişim aralığı, mutlak sapma) | |
8 | Değişkenlik ölçüleri - (varyans, standart sapma, değişim (varyasyon) katsayısı) | |
9 | Korelasyon analizi - (kovaryans, korelasyon katsayısı) | |
10 | Korelasyon analizi - (belirlilik katsayısı, sıralama korelasyonu) | |
11 | Regresyon analizi - (doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi, standart hata) | |
12 | İndeksler (basit indeksler) | |
13 | İndeksler (bileşik indeksler) | |
14 | Karar teorisi (belirsizlik ortamında, risk altında ve belirlilik ortamında karar verme) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | X | |||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | X | |||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | X | |||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | X | |||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması. | ||||||||||||||||||||
2 | Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme | ||||||||||||||||||||
3 | Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi | ||||||||||||||||||||
4 | Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi | ||||||||||||||||||||
5 | Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması | ||||||||||||||||||||
6 | Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 80 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |