| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İstatistik | ISG 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUHSİN ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin mevcut durumda en iyi kararı alabilmesi için ihtiyaç duyduğu verilerin toplanabilmesi, işlenebilmesi ve yorumlanabilmesi becerisini kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | İstatistiğin tanımı, kullanılan temel kavramlar, veri türleri ve toplama yöntemleri, verilerin düzenlenmesi, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, tahmin teorisi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve indekslerin öğretilmesi hedeflenmektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması. | ||
| 2 | Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme | ||
| 3 | Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi | ||
| 4 | Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi | ||
| 5 | Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması | ||
| 6 | Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar | |
| 2 | İstatistiksel seriler | |
| 3 | Serilerin grafik ile gösterimleri | |
| 4 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (aritmetik, tartılı aritmetik) | |
| 5 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı ortalamalar (kareli, geometrik, harmonik) | |
| 6 | Merkezi eğilim ölçüleri - Duyarlı olmayan ortalamalar (mod, medyan, kartiller) | |
| 7 | Değişkenlik ölçüleri - (değişim aralığı, mutlak sapma) | |
| 8 | Değişkenlik ölçüleri - (varyans, standart sapma, değişim (varyasyon) katsayısı) | |
| 9 | Korelasyon analizi - (kovaryans, korelasyon katsayısı) | |
| 10 | Korelasyon analizi - (belirlilik katsayısı, sıralama korelasyonu) | |
| 11 | Regresyon analizi - (doğrusal regresyon, en küçük kareler yöntemi, standart hata) | |
| 12 | İndeksler (basit indeksler) | |
| 13 | İndeksler (bileşik indeksler) | |
| 14 | Karar teorisi (belirsizlik ortamında, risk altında ve belirlilik ortamında karar verme) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
| 4 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 5 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | X | |||||
| 19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | X | |||||
| 25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| 33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | X | |||||
| 34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | X | |||||
| 35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İstatistiğin kullanım amacının ve öneminin vurgulanması. İstatistiğin temel kavramlarının tanımlanması. | |||||||||||||||||||||||||
| 2 | Karar verme sürecinde verileri deryebilme, tanımlayabilme, özetleyebilme ve görsel olarak sunabilme | |||||||||||||||||||||||||
| 3 | Elde edilen verileri uygun analiz yöntemleri kullanarak karar alma sürecinde hangi değerler etrafında yoğunlaştığının ve nasıl dağılım özelliği gösterdiğinin saptanabilmesi | |||||||||||||||||||||||||
| 4 | Analitik düşünme ve çözümleme becerilerinin geliştirilmesi | |||||||||||||||||||||||||
| 5 | Geleceğe yönelik öngörüde bulunabilme ve stratejik karar alabilme yetisinin kazandırılması | |||||||||||||||||||||||||
| 6 | Mevcut durum hakkında yorum yapabilme becerisinin geliştirilmesi |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 80 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||