| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Teknolojinin Bilimsel İlkeleri | ADA 115 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Temel matematik dersini almış olması tavsiye edilir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. GÜLTEKİN BÜYÜKŞENGÜR |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. GÜLTEKİN BÜYÜKŞENGÜR, |
| Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Gültekin BÜYÜKŞENGÜR |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin çevrelerinde gelişen fiziksel olayları daha iyi anlayabilmelerini, yorumlayabilmelerini ve gelişen teknolojiye adapte olabilmelerini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Birim Sistemleri, Vektörler ve Vektörlerle İşlemler, Kuvvet kavramı ve kuvvetlerle işlemler, Moment ve Denge kavramı, Moment işlemleri, Kütle ve Ağırlık Kavramı, İki boyutta Ağırlık merkezi ve konum hesaplamaları. Yapı Sistemleri; Kirişler, Mesnetler, Bağlar ; Mesnet Reaksiyonları hesaplama yöntemleri, Denge denklemlerinin oluşturulması, Kesit tesirleri, düzlem taşıyıcı sistemlerin bağ kuvvetleri, kafes ve çubuk sistemlerin kuvvetleri, Kesme kuvveti ve Moment Diyagramları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel fizik dönüşümlerini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Temel fizik kurallarını kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Fiziksel olayları analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Fiziksel olayları analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 9 | Modelleme yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 10 | Modelleme yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 11 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 12 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 13 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 14 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş (Fiziksel Büyüklükler, Birim sistemleri ve dönüşümler, Temel kavramlar) | |
| 2 | Malzeme Bilgisi I (Malzemelerin Mekanik Özellikleri, Malzemelerde Çekme ve Basma Gerilmeleri) | |
| 3 | Malzeme Bilgisi II (Malzemelere Ortam Etkisi (Kimyasal Korozyon, Elektrokimyasal/Galvanik Korozyon) | |
| 4 | Statik I (Temel Prensip ve Kavramlar, Vektörler) | |
| 5 | Statik II (Kuvvet, Moment, Denge) | |
| 6 | Statik III (Kütle Ve Ağırlık Kavramı,Yoğunluk Ve Özgül Ağırlık, Kirişler, Yük Ve Mesnet Çeşitleri, Mesnetler Ve Mesnet Reaksiyonları) | |
| 7 | Dinamik I (Dinamik Ve Temel Kavramlar, Konum Ve Yerdeğiştirme, Hız) | |
| 8 | Dinamik II (İvme, Newton´un Hareket Kanunları, Sürtünmeli Yüzeylerde Hareket) | |
| 9 | Enerji ve türleri (İş-Güç-Enerji) | |
| 10 | Elektrik Ve Manyetizma , Uygulamalar ve arasınav | |
| 11 | Mekanik ve Elektromanyetik dalga hareketi (Işığın yansıması ve kırılması) | |
| 12 | Akışkanlarda basınç (Basınç, tanımlar ve kanunlar, Sıvı ve gaz basınçlarının ölçülmesi) | |
| 13 | Elektrik ve Manyetizma | |
| 14 | Elektrik ve Manyetizma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Teknolojinin Bilimsel İlkeleri ; SAÜ ADAMYO e-kitabı |
| Ders Kaynakları | [2]Mühendisler için Mekanik - Statik ve Mukavemet, Prof.Dr.Mehmet H.Omurtag, Nobel Yayın Dağıtım,2012 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | X | |||||
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | X | |||||
| 2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 4 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 5 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | X | |||||
| 10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | X | |||||
| 16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
| 19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
| 20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
| 25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
| 34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
| 35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel fizik dönüşümlerini kavrayabilme | 3 | 3 | 1 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 2 | Temel fizik kurallarını kavrayabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 3 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 4 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 5 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 6 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 7 | Fiziksel olayları analiz edebilme | 3 | 3 | 3 | 2 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 8 | Fiziksel olayları analiz edebilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 9 | Modelleme yapabilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 10 | Modelleme yapabilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 11 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | ||||||||||||||||||||||||||||||
| 12 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 13 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
| 14 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | 3 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 286 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||