| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları II | YBP 102 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. KÜBRA ÜÇGÜL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Yatan ve uzun süreli bakıma gereksinim duyan yaşlıların bakım gereksinimlerini değerlendirmek ve uygulamak, ilaç uygulamalarını sürdürmek ve bakım konusunda mesleki yeterliliğe sahip olmak için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Oral İlaç Uygulamaları, Parenteral İlaç Uygulamaları, Sıcak-Soğuk Uygulamalar, Ağrı ve Palyatif Bakım, Solunum Sistemi ve Uygulamaları, Gastrointestinal Sistem ve Uygulamaları, İdrar Sistemi ve Uygulamaları, Yaralanma Tedavisi, Yatakta Yaşlı Bakımı, Terminal Dönemde Yaşlı Bakımı |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlıların beslenmelerini uygun şekilde sürdürmelerine yardımcı olur | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Sistemik ve lokal ilaç uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
| 3 | Yara, stoma ve kateter bakımı yapar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Tıbbi bakımı destekleyen uygulamaları tanımlar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yaşamsal bulguları tanımlar ve değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Solunum sistemi bakım uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Üriner sistem için bakım uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 9 | Cilt ve öz bakım uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 10 | Sindirim sistemi için bakım uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yaşlılarda beslenme | |
| 2 | Oral ilaç uygulamaları | |
| 3 | Parenteral İlaç uygulamaları | |
| 4 | Yara bakımı, taburculuk sonrası yara bakımı, diyabetik ayak bakımı | |
| 5 | Tıbbi bakımı destekleyici uygulamalar (özel uygulamalar) | |
| 6 | Yaşamsal Bulgular | |
| 7 | Solunum sistemi uygulamaları | |
| 8 | Üriner sistem uygulamaları | |
| 9 | Boşaltım sistemi uygulamaları | |
| 10 | Ara sınav | |
| 11 | Preop-postop bakım uygulamaları | |
| 12 | Sindirim sitemi uygulamaları | |
| 13 | Dolaşım sistemi hastalıkları ve bakım | |
| 14 | Terminal dönemde yaşlı bakımı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
| 5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
| 11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | X | |||||
| 12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | X | |||||
| 13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlıların beslenmelerini uygun şekilde sürdürmelerine yardımcı olur | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 |
| 2 | Sistemik ve lokal ilaç uygulamalarını tanımlar | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 |
| 3 | Yara, stoma ve kateter bakımı yapar | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 |
| 4 | Tıbbi bakımı destekleyen uygulamaları tanımlar | 4 | 2 | 3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 |
| 5 | Yaşamsal bulguları tanımlar ve değerlendirir | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 |
| 6 | Solunum sistemi bakım uygulamalarını tanımlar | 4 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 |
| 7 | Ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 |
| 8 | Üriner sistem için bakım uygulamalarını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 5 | 3 | 2 |
| 9 | Cilt ve öz bakım uygulamalarını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 1 | 5 | 2 | 2 |
| 10 | Sindirim sistemi için bakım uygulamalarını tanımlar | 4 | 1 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 4 | 5 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 14 | 14 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 82 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||