| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları I | YBP 101 | 1 | 2 + 1 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Sürekli İşçi ALİ KILIÇASLAN |
| Dersi Verenler | Sürekli İşçi ALİ KILIÇASLAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları ve mobilizasyonunun sağlanması için gereken bilgi, beceri ve tavırları kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Bakıma muhtaçlık, uzun dönem bakım, sistem hastalıklarına yönelik bakım ve uygulamalar, yaşlının transferi ve pozisyonun sürdürülmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
| 2 | Yaşlanmayla birlikte oluşan fizyolojik ve psikososyal değişiklikleri açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Yaşlanmayla birlikte oluşan sağlık sorunlarını açıklar | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 4 | Cerrahi asepsi-antisepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini tanımlar ve uygular | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 5 | Yaşamsal bulguları tanımlar | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 6 | Yatma pozisyonlarını tanımlar ve yatakta pozisyonlandırma yapar | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 7 | Ağrıyı ve ağrı türlerini tanımlar, ağrıyı değerlendirir, palyatif bakım ihtiyaçlarını belirler | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Sıcak ve soğuk uygulamaların hangi durumlarda yapılacağını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 9 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemlerini listeler ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 10 | Bakımda etik ilkeleri listeler ve hasta haklarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Yaşlanma ile ortaya çıkan fizyolojik ve psikososyal değişiklikler | |
| 3 | Yaşlanma ile ortaya çıkan sağlık sorunları | |
| 4 | Cerrahi Asepsi- Antisepsi, Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | |
| 5 | Yaşamsal Bulgular | |
| 6 | Uyku hijyeni, Uyku bozuklukları | |
| 7 | Yaşlıya yatak içinde pozisyon verme | |
| 8 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemleri | |
| 9 | Yaşlılarda ihmal ve istismar | |
| 10 | YIL İÇİ SINAVI | |
| 11 | Öz Yönetim ve Yaşam Yönetimi Etkinliklerde risk yönetimi | |
| 12 | Ağrı yönetimi ve palyatif bakım | |
| 13 | Sıcak ve soğuk uygulamalar | |
| 14 | Bakım uygulamalarında etik, etik ilkeler ve hasta hakları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
| 5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
| 7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
| 9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
| 11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | X | |||||
| 12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | X | |||||
| 13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlar | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
| 2 | Yaşlanmayla birlikte oluşan fizyolojik ve psikososyal değişiklikleri açıklar. | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 |
| 3 | Yaşlanmayla birlikte oluşan sağlık sorunlarını açıklar | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 |
| 4 | Cerrahi asepsi-antisepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini tanımlar ve uygular | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |
| 5 | Yaşamsal bulguları tanımlar | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 |
| 6 | Yatma pozisyonlarını tanımlar ve yatakta pozisyonlandırma yapar | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
| 7 | Ağrıyı ve ağrı türlerini tanımlar, ağrıyı değerlendirir, palyatif bakım ihtiyaçlarını belirler | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
| 8 | Sıcak ve soğuk uygulamaların hangi durumlarda yapılacağını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 9 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemlerini listeler ve uygular | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 |
| 10 | Bakımda etik ilkeleri listeler ve hasta haklarını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 189 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||