| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Staj | MYO 299 | 4 | 0 + 2 | 0 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. OĞUZHAN YILDIZ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HANİFE İRİS, Öğr.Gör. FATİH TANRISEVEN, Öğr.Gör.Dr. KÜBRA ÜÇGÜL, Öğr.Gör. ŞENAY KESİM, Öğr.Gör.Dr. ENES KARA, Öğr.Gör. MURAT TEPEÇINAR, Öğr.Gör. ADEM TURAN, Öğr.Gör. AYKUT ARSLAN, Öğr.Gör. OĞUZHAN YILDIZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Sakarya Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin teorik bilgilerini uygulamalı çalışmalarla birleştirmek, laboratuvar becerilerini iş yerlerinde kullanabilme yeteneklerini geliştirmek, iş yerlerinin organizasyonlarını ve üretim süreçlerini tanımak ve yeni teknolojilere adapte olmasını sağlamak hedeflenmektedir. Bu hedefler, öğrencilerin sadece sınıf içinde edindikleri bilgileri değil, aynı zamanda iş dünyasının dinamiklerini ve iş süreçlerini de kavramalarını sağlamayı amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İş yerindeki hiyerarşik yapıyı ve sorumlulukları gözlemleyerek, işletmenin organizasyon yapısını anlama. Teorik bilgilerini pratik uygulamalarda kullanma ve bu bilgileri iş hayatındaki gerçek senaryolara adapte etme yeteneği kazanma. Staj yaptıkları kurumun çalışanlarıyla işbirliği içinde çalışarak ekip çalışması deneyimi edinme. İletişim becerilerini geliştirme fırsatı; hem iş yerindeki personelle hem de müşteriler veya diğer iş ortaklarıyla etkili iletişim kurabilme pratiği yapma. Sektördeki güncel teknolojik gelişmeleri takip etme ve sektörel yenilikleri öğrenme imkânı. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Acil sağlık hizmetlerinin organizasyon yapısını ve ilk ve acil yardım teknikerinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Hasta/yaralıya olay yerinde ve transport sırasında temel değerlendirme (ilk değerlendirme, ikincil değerlendirme, vital bulgular) sürecini uygular. | Gösterip Yaptırma, | Performans Değerlendirme, |
| 3 | Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarında (hava yolu yönetimi, CPR, defibrilasyon vb.) ekibe destek olacak düzeyde standart prosedürleri uygular. | Gösterip Yaptırma, | Performans Değerlendirme, |
| 4 | Travmalı ve non-travmalı hastalarda uygun immobilizasyon, taşıma ve transport tekniklerini hasta güvenliğini gözeterek uygular. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
| 5 | Acil durumlarda ekip içi iletişim kurallarına uyar, hasta ve hasta yakınlarıyla etkili ve empatik iletişim kurar. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
| 6 | Mesleki etik ilkelere, hasta mahremiyetine ve yasal mevzuata (KVKK, hasta hakları vb.) uygun davranır. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
| 7 | Olay yerinde güvenlik, kişisel koruyucu ekipman kullanımı ve enfeksiyon kontrol ilkelerini uygular. | Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, |
| 8 | Vaka sonrası hasta kayıt ve raporlama süreçlerini (vaka formu, ambulans kayıtları vb.) ilgili kurallara göre düzenler. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Staj tanıtımı, kurallar, beklentiler; acil sağlık hizmetlerinin organizasyonunun tanıtılması | |
| 2 | Staj alanının (112 istasyonu/acil servis/ambulans) tanıtımı, işleyiş ve ekip yapısının gözlemlenmesi | |
| 3 | Olay yeri güvenliği, sahaya giriş kuralları, kişisel koruyucu ekipman kullanımı ve enfeksiyon kontrol uygulamaları | |
| 4 | Hasta/yaralının ilk değerlendirmesi, vital bulgu takibi ve monitörizasyonun gözlem ve uygulaması | |
| 5 | Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarına destek (hava yolu yönetimi, oksijen tedavisi, CPR süreçlerinin izlenmesi) | |
| 6 | Travmalı hastada yaklaşım, olay yerinde travma değerlendirmesi ve basit stabilizasyon uygulamalarının gözlenmesi | |
| 7 | Immobilizasyon ve taşıma teknikleri (boyunluk, atel, omurga tahtası, sedye kullanımı vb.) | |
| 8 | Ambulans içi hasta bakımı, ekipmanların kullanımı ve ambulans güvenlik kurallarının gözlemlenmesi | |
| 9 | Acil servis işleyişi, triaj uygulamalarının gözlemlenmesi ve hasta kabul süreçleri | |
| 10 | Kronik hastalığı olan veya özel hasta gruplarına (çocuk, yaşlı, gebeler vb.) acil yaklaşımın sahada gözlemlenmesi | |
| 11 | Hasta ve hasta yakınları ile iletişim, kriz anında iletişim ve ekip içi iletişim becerilerinin gözlenmesi/uygulanması | |
| 12 | Vaka formlarının doldurulması, kayıt ve raporlama süreçlerinin uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi | |
| 13 | Staj sürecinde karşılaşılan vakaların değerlendirilmesi, güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerin tartışılması | |
| 14 | Genel tekrar, staj dosyasının gözden geçirilmesi ve teslimi, genel değerlendirme ve geri bildirim. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | ||||||
| 2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
| 4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
| 5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
| 7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
| 8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
| 11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | ||||||
| 12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | ||||||
| 13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Acil sağlık hizmetlerinin organizasyon yapısını ve ilk ve acil yardım teknikerinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |||||||||||||
| 2 | Hasta/yaralıya olay yerinde ve transport sırasında temel değerlendirme (ilk değerlendirme, ikincil değerlendirme, vital bulgular) sürecini uygular. | |||||||||||||
| 3 | Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarında (hava yolu yönetimi, CPR, defibrilasyon vb.) ekibe destek olacak düzeyde standart prosedürleri uygular. | |||||||||||||
| 4 | Travmalı ve non-travmalı hastalarda uygun immobilizasyon, taşıma ve transport tekniklerini hasta güvenliğini gözeterek uygular. | |||||||||||||
| 5 | Acil durumlarda ekip içi iletişim kurallarına uyar, hasta ve hasta yakınlarıyla etkili ve empatik iletişim kurar. | |||||||||||||
| 6 | Mesleki etik ilkelere, hasta mahremiyetine ve yasal mevzuata (KVKK, hasta hakları vb.) uygun davranır. | |||||||||||||
| 7 | Olay yerinde güvenlik, kişisel koruyucu ekipman kullanımı ve enfeksiyon kontrol ilkelerini uygular. | |||||||||||||
| 8 | Vaka sonrası hasta kayıt ve raporlama süreçlerini (vaka formu, ambulans kayıtları vb.) ilgili kurallara göre düzenler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 0 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|